חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:45 זריחה: 5:35 י"ג בסיון התש"פ, 5/6/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

'יהא שמיה רבא'
פינת ההלכה ומנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1398 - כל המדורים ברצף
לשאול את השאלה הנכונה
יש חדש
תפילה גם כשיש הבטחה
הכנסת אורחים
הסבא והמסעדה
הכנסת אורחים של אברהם
וה' פקד... כאשר אמר
התחיל להאיר
מרפסת האורחים של חברון
'יהא שמיה רבא'

שאלה: כשהציבור אומר 'אמן, יהא שמיה רבא...', האם גם אומר הקדיש צריך לומר זאת או שימשיך מ'יתברך'?

תשובה: 'יהא שמיה רבא...' הוא תרגום לארמית של "יהי שמו הגדול מבורך לעולם ולעולמי עולמים". הקדיש נתקן בארמית, שהייתה שפה עממית בימי בית שני. על-פי הזוהר מעלתה של הארמית בהיותה שפה זרה, ועל-ידי השימוש בה משברים את כוח ה'קליפות', היונקות חיוּת ממנה.

בסידור רב עמרם גאון, ברמב"ם, בטור וברמ"א כתבו, שגם שליח הציבור אומר 'יהא שמיה רבא...'. והטעם, מכיוון שהוא קורא לכל הקהל לומר זאת, ודאי שגם עליו לומר זאת איתם, כדי שיהיה בכלל המברכים. על-פי רוב הדעות, לא יאמר 'אמן', מכיוון שכבר אמר 'ואִמרו אמן', והרי זה כעונה פעמיים 'אמן'.

בתשובות הגאונים אמרו שעל אומר הקדיש (גם) להשתתף בקידוש שם-שמים של הציבור: "...ואמן יהא שמיה רבא שעונים כולם ביחד, משום 'גדלו לה' איתי, ונרוממה שמו יחדיו'". גם בספר מעשה רוקח על הרמב"ם כתב "שצריך הש"ץ לומר אמן יהא שמיה רבא ביחד עם הציבור" (=להשמיע קולו).

למעשה כתב ב'משנה ברורה' בשם האחרונים שיאמר זאת "בלחש", היינו שאין זה כחלק מחובתו להוציא את הרבים ידי חובתם, אלא רק מחובתו כלפי הקב"ה. ורק מ'יתברך' ואילך, שמשמיע לציבור,  יאמר בקול.

מקורות: תשובות הגאונים החדשות – עמנואל (אופק) נספח סי' סא. סידור הרמב"ם בסו"ס אהבה. מעשה רוקח הל' תפלה פ"ח.  טור סי' נו. רמ"א  שם ס"א. לבוש ס"ג. שו"ע אדה"ז ס"ג. משנ"ב ס"ק ב. כה"ח ס"ק א. וראה באה"ט ס"ק ה. שו"ע (הב"י) סי' קלט ס"ז. שו"ע אדה"ז סי' נז ס"ג וקצב ס"א.


   

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)