חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:12 כ"ד באב התשע"ט, 25/8/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שלוש טעויות
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1379 - כל המדורים ברצף
שביל הזהב שבין הקטבים
יש חדש
שלוש טעויות
השפעת צדיקים
להיות קרובים
טובה ליהודי שלישי
לבדוק ולמצוא
להריח ולשפוט
הצימאון לדעת על הרבי
מי מברך 'הגומל'?

חז"ל מספרים שכאשר קורח חלק על מנהיגות משה הוא הציג לפניו שלוש שאלות מתריסות: האם בית מלא ספרי קודש חייב במזוזה; האם טלית שכולה תכלת חייבת בציצית ("פתיל תכלת"); ומאחר ש"כל העדה כולם קדושים" – "מדוע תתנשאו".

הטענות האלה של קורח נועדו להזהירנו מפני הטעות הטמונה ביסודן, כדי שלא ניכשל בה. יהודי צריך לדעת שגם בית מלא ספרים חייב במזוזה, גם טלית שכולה תכלת חייבת בציצית, וגם כשכל העדה "כולם קדושים" צריך שיהיה משה רבנו.

השפעת התורה על האדם

'בית מלא ספרים' מייצג יהודי למדן, הבקי בתורה כולה. ובכל-זאת נחוצה גם 'מזוזה'. המזוזה קבועה בפתח הבית ומעידה שהבית כולו ספוג ברוח התורה. כלומר, לא דיי שהראש ילמד תורה, אלא נדרש שהתורה תלמד את האדם, שיהיה ניכר בכל איבריו כי הם ספוגים קדושה.

ייתכן מצב שהראש מלא תורה, והאדם הוא בבחינת 'בית מלא ספרים', אך התורה אינה משפיעה על האדם עצמו, וכאשר עוברים לידו אין מבחינים שהוא אכן מלא בתורה. עניינה של המזוזה, שכאשר עוברים ליד הבית רואים מיד שזה בית יהודי. כך צריך שיהיה אפשר לראות את השפעת התורה על האדם.

לא דיי בהתמסרות כללית

הטלית מקיפה את האדם כולו. 'טלית שכולה תכלת' מייצגת מצב שיהודי פותח את יומו בהחלטה כללית ומקיפה של התמסרות לקב"ה: "מודה אני לפניך... שהחזרת בי נשמתי". אך האדם מסתפק בהתמסרות הכללית, ואין הוא משעבד כל פרט בנפשו וכל איבר בגופו לקב"ה.

זו איפוא הטענה: מכיוון שיש 'טלית שכולה תכלת', לשם מה יש צורך גם ב'ציצית', בהתמסרות הפרטית לקב"ה. על כך משיב משה ואומר שגם 'טלית שכולה תכלת' חייבת ב'ציצית'. אמנם ההתמסרות הכללית בתחילת היום היא היסוד, אבל צריך לחזקה ולהבטיח את קיומה על-ידי החלטות פרטיות הנוגעות לכל פרטי החיים.

צריך מורה-דרך

ומזה באים לטעות השלישית: "כל העדה כולם קדושים... ומדוע תתנשאו". מכיוון שכל יהודי הוא בן אברהם יצחק ויעקב והוא חלק מ'גוי קדוש', בכוחו לסמוך על שכלו ואין הוא צריך לשאול רב ולהיצמד למורה-דרך ומנהיג שישגיח עליו לבל יסור מהדרך הישרה.

מלמדת אותנו התורה שאף-על-פי ש'כולם קדושים', בכל-זאת זקוקים למשה רבנו. בהיותו רועה נאמן של עם ישראל הוא יודע ומכיר את הניסיונות והקשיים שיהודי יכול להתייצב מולם, וכדי שהיהודי לא יתפתה לשוחד עצמי או לנגיעות שיש לו בשאלות החיים, עליו לחפש מורה-דרך, רב או מנהיג רוחני, שאיתו יוכל להתייעץ ולבחון אם אמנם הוא הולך בדרך הנכונה. זו ההוראה שכל אחד ואחת צריכים ללמוד ממחלוקת קורח.

(תורת מנחם כרך מ, עמ' 146)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)