חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"ב בניסן התשפ"ד, 20/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ביאור שהושלם אחרי חמישים שנה
חיים יהודים


מאת: מנחם כהן
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1352 - כל המדורים ברצף
השחרור שהוליד חג לדורות
יש חדש
אבק ועפר
לימוד החסידות
ללמוד ולהתפלל
לעורר את ה'איתן'
החמצה כואבת
להתחמם ולהתקשט
ביאור שהושלם אחרי חמישים שנה
מעשרות בעשבי תבלין

שנתיים אחרי שסיים את המפעל הענק של ביאור התלמוד הבבלי מסיים הרב עדין אבן-ישראל (שטיינזלץ) עוד מפעל רב-היקף – סיום סדרת 'ביאור תניא'. הכרך התשיעי, המסיים לבאר את התניא, יוצא-לאור השבוע, ערב חג הגאולה של מחבר ספר התניא, רבי שניאור זלמן מלאדי, מייסד חסידות חב"ד.

"יש חיבור מעניין בסיום הביאור לתניא זמן לא-רב לאחר סיום הביאור לתלמוד בבלי", אומר הרב אבן-ישראל (75) בריאיון מיוחד ל'שיחת השבוע'. "אלה שני מפעלים תובעניים מאוד, שאורכים זמן רב. יש דברים שאינך רואה את הקץ שלהם. כאן ידעתי שיבוא יום ואסיים את המלאכה, גם אם היא תארך עשרות שנים".

אחריות ואתגר

את הביאור לספר התניא התחיל לכתוב לפני יותר מחמישים שנה. "הייתה לי התכתבות עם הרבי מליובאוויטש בנושא", הוא מספר. "כתבתי לרבי שקשה לאדם מן השורה להבין את התניא, והצעתי לבאר את הספר. העליתי כמה הצעות. הרבי הסכים למתכונת שבה לשון התניא מובא כמו שהוא ותחתיו הביאור. על זה הוא כתב: 'אדרבה ואדרבה'. זה היה חיזוק מלמעלה ממש, לכתיבת הביאור".

הביאור התבסס על סדרת שיעורים בספר התניא שמסר הרב אבן-ישראל. לאורך הכתיבה הרגיש את כובד האחריות ואת האתגר הגדול. ואכן, הביאור נעשה פופולרי בעולם היהודי, ורבים נעזרים בו כשער כניסה לעולם העמוק של תורת החסידות.

העולם התהפך

קהל היעד שאליו הוא פונה בביאור הזה מוגדר למדיי: "סדרת ביאור תניא מיועדת באופן כללי לאנשים חושבים. לא בהכרח למי שיודעים, אבל לאנשים חושבים. אמנם יש בספר סיפורים מעניינים ונושאים מגוונים, אבל הוא מיועד למי שכבר עשה כמה צעדים ראשונים. סדרת הספרים יורדת לפרטים רבים בתורת החסידות, אבל יש דברים שאדם שמתקרב צריך ללמוד קודם גִשתו לתניא".

לדבריו, העולם המודרני הופך את תורת החסידות לבעלת כוח משיכה מיוחד: "מצד אחד, העולם נהפך להפקר, וזה לא מתיישב עם התניא, התובע התבטלות וקבלת-עול. מסרתי שיעור בתניא לקבוצת סטודנטים יהודים בארה"ב. הצלחתי ללמד רק שורה אחת. ברגע שהתחלתי לדבר על הצורך שהאדם יבטל את עצמו ויהיה כאין וכאפס, הרגשתי את הקושי שלהם לקבל זאת. מצד שני, העולם בימינו מקבל בטבעיות את נוכחותו של הבורא".

החסידות נכנסת בטבעיות

הרב אבן-ישראל הִרצה על תורת החסידות באין-ספור מקומות ברחבי העולם. "אני פוגש אנשים שנראה כי הם רחוקים שברחוקים, ומדהים לשמוע עד כמה החסידות מעוררת אותם", הוא אומר. "בעבר היו דברים שהגבילו את התפשטות החסידות. גם היו אנשים שעדיין לא היו מוכנים לזה. כיום החסידות נכנסת בטבעיות".

בסיום השיחה מציין הרב אבן-ישראל שתי נקודות מרכזיות המאפיינות את תורתו של בעל התניא: "ראשית, כתיבה שיטתית, שהפכה את החסידות לתורה מובנית ומסודרת. שנית, הוא נותן כלים לעשייה בפועל באופן פרטי, בגוף הגשמי. החסידות אינה נשארת רעיון ערטילאי, אלא נעשית מדריך ומורה-דרך בחיים היום-יומיים של האדם".


הרב אבן-ישראל. עשרות שנות ביאור (צילום: ברלה שיינר)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)