חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:30 זריחה: 6:02 י"ח באב התש"פ, 8/8/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שבת זכור – הכנה לפורים, בימים ההם ובזמן הזה
המלחמה בעמלק היא ההכנה הראויה לפורים. בכך שאנו זוכרים ומוחים את עמלק, אנחנו מבטאים את העובדה שלימוד התורה וקיום המצוות שלנו, נעשים מתוך בחירה ורצון אמיתיים ופנימיים שלנו.

מאת: על-פי שיחת כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש

פרשת זכור נקראת לעולם סמוך לפורים, כדי "לסמוך מחיית עמלק למחיית המן". הגמרא במסכת מגילה מעמיקה עוד יותר את הקשר שבין "זכור" לפורים, בכך שהיא מכנה אותם "זכירה" ו"עשייה" של אותו עניין ממש; "דלא תִקדום עשייה לזכירה", אומרת הגמרא (לגבי פורים שחל בערב שבת, שאז מקדימים את פרשת זכור לשבת קודמת).

מה תוכנו של קשר הדוק זה בין זכירת עמלק לבין פורים?

הגמרא במסכת שבת אומרת שבמתן-תורה "כפה עליהם הר כגיגית... מכאן מודעה רבה לאורייתא (שקיבלוה באונס)... הדור קיבלוה בימי אחשוורוש, דכתיב 'קיימו וקיבלו היהודים', קיימו מה שקיבלו כבר".

בתורת החסידות מבואר כי ב"כפה עליהם הר כגיגית", אין הכוונה שבני ישראל קיבלו את התורה בניגוד לרצונם, חלילה; אלא, שהקב"ה השפיע עליהם אהבה אלוקית גדולה כל-כך, עד שכביכול היו אנוסים לקבל את התורה. ועניין זה הוא שהשתנה בפורים, שאז קיבלו ישראל את התורה מצידם וללא שום "כפייה".

וכך כותב רבינו הזקן בספר תורה-אור: "התעוררות זו בליבם לקבלת התורה, לא הייתה מצידם, בבחירה ומרצון אשר מעצמם לבד, אלא על-ידי הגילוי מלמעלה נתעורר בהם הרצון. והדר קיבלוה ברצון גמור בימי אחשוורוש, שהיה מסירות-נפש בכל ישראל מעצמם, שלא על-ידי התעוררות מלמעלה. דהא אז היה בחינת הסתר פנים! ואם-כן היה בבחינת אתערותא דלתתא מצד עצמם, וזה 'הדור וקיבלוה' ברצון גמור".

נמצא אפוא כי זוהי מהותו של פורים (בימי מרדכי וגם היום) – קבלת התורה מחדש, מתוך אהבה ורצון העולים ובאים מצד היהודי בעצמו.

עניינו של עמלק הוא, "אשר קרך" – מלשון קרירות. לצנן את ההתלהבות בלימוד התורה ובקיום המצוות. שאיפתה של בחינת "עמלק" היא אפוא, שהדברים יֵעשו באופן ד"מצוות אנשים מלומדה", בלי חשק וחיוּת. ועוד מבואר, כי "עמלק" הוא שורש כל ה'קליפות' ומקור ההתנגדות לקדושה, כנאמר, "ראשית גויים – עמלק".

לכן המלחמה בעמלק היא ההכנה הראויה לפורים. בכך שאנו זוכרים ומוחים את עמלק, אנחנו מבטאים את העובדה שלימוד התורה וקיום המצוות שלנו, נעשים – לא מ"אונס", כתוצאה מהתגלות אלוקית, גם לא באופן ד"מצוות אנשים מלומדה", אלא – מתוך בחירה ורצון אמיתיים ופנימיים שלנו.

ויהי-רצון שעל-ידי מחיית עמלק כראוי נזכה למחייתו המוחלטת, שהרי "נשבע הקב"ה שאין שמו שלם ואין כיסאו שלם עד שיימחה שמו של עמלק כולו", בגאולה האמיתית והשלמה בקרוב ממש.

(על-פי שיחת כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע, ימי הפורים ה'תש"נ)


 
 
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)