חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

לאבחן מתוך הגמרא
חיים יהודים


מאת: מנחם כהן
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1266 - כל המדורים ברצף
בחג מצטיידים לכל השנה
יש חדש
שהאוויר יהיה טהור
לימוד התורה
שני ערבים
בן-חורין אמיתי
הצלה ושכרה
ה'מצורע' הגואל
לאבחן מתוך הגמרא
כזית מצה

הילד מתקשה בלימוד הגמרא. המורה ממליץ על שיעורי-עזר. הילד הולך לשיעורים האלה באי-חשק ולא ממש מתקדם. הוריו המסורים מחליטים לקחת אותו לאבחון, אבל המורה אינו מצליח להבין מצרור דפי האבחון את הקושי המדוייק שמפריע לילד בלימוד הגמרא, ובעיקר אין הוא יודע כיצד לפתור את קשייו.

את הבעיה הזאת זיהה הרב ישעיהו ובר כבר לפני שלושים שנה. הרב ובר, שהקים את מכון רות ויד צבי, המסייעים לילדים קשי-למידה, ואת מכון אחיה להכשרת מורים, הרגיש שהכלים המקצועיים המקובלים אינם נותנים מענה לילדים המתקשים בלימודי הקודש. "האבחון הרגיל אינו נותן לנו תמונה מדוייקת של קשיי הילד בלימוד הגמרא, ואינו ממקד אותנו בדרכי הטיפול בבעיה", הוא אומר.

אלפי ילדים טופלו

אט-אט, בהכוונת אנשי מקצוע, התחיל הרב ובר לפתח שיטת אבחון עצמאית. השיטה שלו נקראת בפשטות – 'השיטה', ובה האבחון נעשה על-ידי לימוד הגמרא עצמו. הוא יושב עם הילד מול הגמרא, ובמהלך הלימוד מאתר את קשייו וכמו-כן את הדרך להתמודד עם הקשיים. "בחמש-עשרה השנים האחרונות טיפלתי בשיטה הזאת באלפי ילדים, והתוצאות מדברות בעד עצמן", הוא אומר.

על-ידי שיטתו המיוחדת חולל הרב ובר מהפכה במוסדות חינוך חרדיים בניו-יורק, ובשנה האחרונה הביא את השיטה לארץ, בברכת גדולי התורה. כבר היום מטופלים בה כמאה ילדים בירושלים, והכוונה להרחיב את הפרוייקט לעוד ערים ברחבי הארץ. את עיקרי שיטתו פרסם בספר 'אור בשבילי הגמרא', שהופיע לפני שתים-עשרה שנה.

להפוך בעיה לאתגר

עשרות שנים הרב ובר (63) עוסק בחינוך. בתחילת דרכו התקבל ל'יחידות' אצל הרבי מליובאוויטש וזכה לברכה מיוחדת: "הצלחה רבה ומופלגה ב'בניך', אלו התלמידים". הרב ובר אומר: "הברכה הזו היא נר לרגליי. הבנתי שזאת שליחותי ואני לא מש ממנה".

את עיקר פעילותו מיקד בילדים מתקשים. "עם השנים למדתי שכל הבעיות יכולות ליהפך לאתגרים ושאפשר להצליח עם כל ילד, אבל לשם כך חיוני לאתר את הבעיה הייחודית של כל ילד ולהתאים לה תכנית טיפול מתאימה", הוא מסביר. לאחר האבחון ניתנות הנחיות מדוייקות למורים ולחונכים, שהם עצמם עוברים הכשרה בשיטת הרב ובר ומבחני התאמה ייחודיים, והם נותנים לילדים האלה שיעורי-עזר, וכך הילדים מתחילים להתקדם ולהגיע להישגים.

בין חו"ל לישראל

שנות פעילותו בחו"ל הביאו אותו לתובנות על ההבדלים בין הלימוד בארץ לחו"ל: "בחוץ-לארץ הילדים צריכים להתגבר על מחסום השפה, אבל איכות הלימוד גבוהה יותר, כי הם מתעמקים בכל פרט. בארץ נדמה שהילדים מבינים הכול, אבל לא הכול מובן מאליו, ובדרך אובדים הרבה פרטים".

לסיום הוא נותן לנו טיפ מההגדה של פסח: "חז"ל אמרו: 'שאינו יודע לשאול את פתח לו'. למה נאמר 'את' (בלשון נקבה)? אלא שהתרגלנו לחנך ילדים מעֶמדה של משפיע-נותן, והילד הוא מושפע-מקבל. אומרים חז"ל: 'את פתח לו' – עלינו להיות בבחינת 'מקבל' ולתת לילד לדבר ולשאול, ואז החינוך מצליח".


שיטת חינוך מהפכנית. הרב ובר ותלמיד


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)