חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:19 זריחה: 6:09 י"ט באב התשע"ט, 20/8/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

'לתבל' את היצר
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1205 - כל המדורים ברצף
מקורו של המוסר בהר-סיני
יש חדש
'לתבל' את היצר
מתן תורה
לא תגנוב
רצף של ניסים
רגע ההתחלה
לא להתבייש לשאול
להיות רב צבאי בהאיטי
עמידה בעשרת הדיברות

פרשתנו מספרת על מעמד הר-סיני, שבו קיבלו בני-ישראל את התורה. אחד מתפקידיה של התורה נרמז בדברי חז"ל: "בראתי יצר הרע, בראתי לו תורה תבלין". לשון חז"ל דורש הסבר. לכאורה יצר הרע הוא דבר שלילי ויש להילחם בו, ואילו 'תבלין' אינו משמיד את הדבר שמתבלים אותו אלא מתבל אותו.

כאן רואים עד כמה בתורה כל דבר מדוייק בתכלית, ואפילו שימוש בדימוי ובמשל יש בו כוונה מיוחדת. אכן, תכליתה של העבודה עם יצר הרע אינה השמדתו ואובדנו, אלא 'תיבולו', כדי שייהפך לגורם מועיל וחיובי. זה עניינו של תבלין, שנותן טעם מיוחד למאכל, כדי שהאדם יוכל לאוכלו ולהזין באמצעותו את גופו.

לא להאביד

התורה מצווה: "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך", ופירשו חז"ל: "בשני יצריך". לא דיי שיהודי אוהב את ה' ביצר הטוב, אלא עליו להחדיר את האהבה לקב"ה גם ליצר הרע, ולהביא גם אותו לידי אהבת ה'. הכוח לחולל מהפך כזה ביצר הרע בא מהתורה, שהיא ה'תבלין', שבאמצעותו אפשר 'לתבל' את יצר הרע ולרתום אותו לעבודת ה'.

עניין זה בא לידי ביטוי גם במאמר חז"ל שלעתיד לבוא ישחט הקב"ה את יצר הרע. בפשטות מבינים זאת שהקב"ה ישמיד את היצר ויאבידו מן העולם, אבל לוּ זאת הייתה הכוונה, היה צורך להשתמש בביטוי שמבטא אבדון וכליה. הביטוי שחיטה משמעותו הפוכה – הכשרת בשר לאכילה.

שחיטה כהכשרה

הביטוי שחיטה אכן מבטא את ייעודו של יצר הרע. השחיטה אינה משמידה את גופו של בעל-החיים, אלא מוציאה ממנו את הדם והחיוּת, ואז אפשר לאוכלו ולהפיק ממנו את התועלת, על-ידי שהוא עצמו נעשה "דם ובשר מבשרו" של האדם.

זה גם ייעודו של יצר הרע – להוציא ממנו את החיוּת השלילית ואת התאווה לענייני העולם הזה, ולרתום את ההתלהבות הגדולה שלו לענייני הקדושה. יצר הרע מתאפיין בחום טבעי ובהתלהבות גדולה, ואת הכוחות האלה צריך להעמיד לשירות הקדושה. לכן התכלית אינה בהשמדת היצר, אלא להפך, ב'שחיטתו' וברתימתו לענייני הקדושה.

שלמות עתידית

על כך אמרו חז"ל "אין ושחט אלא ומשך". פעולת 'משיכה' היא פעולת קניין, שאינה מחוללת שינוי בעצם מהותו של החפץ, אבל היא מעבירה אותו לרשותו של האדם שעשה את המשיכה. כך גם השחיטה עניינה להעביר את בעל-החיים מ'רשות הרבים' ל'רשות היחיד' – רשותו של הקב"ה, יחידו של עולם.

שלמות זו של 'שחיטת' יצר הרע תהיה לעתיד לבוא, בזמן הגאולה, אבל הכוח לכך ניתן בעת מתן התורה על הר-סיני. ועל כך הקב"ה אומר: "בראתי יצר הרע, בראתי לו תורה תבלין". מתחילת הבריאה, מיד עם בריאתו של יצר הרע, כבר נברא הכוח 'לתבלו' ולהפכו לקדושה, והוא התורה, שניתנה בהר-סיני. אלא שכיום הכוח הזה עדיין נסתר ובזמן הגאולה יתגלה במלואו ואז אכן 'יתובל' היצר ויהיה משרת הקדושה בלבד.

(תורת מנחם כרך ח, עמ' 229)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)