חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

חנוכה
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1198 - כל המדורים ברצף
להדליק אור כל השנה
חדש על המדף
חיבה שלמעלה מנס
חנוכה
סביבון פעיל
כוחה של לביבה
למה שמונה
עזות כנגד עזות
אוצרות הספרייה נחשפים
'לחיים' בסעודה

דמי חנוכה

פרשת מקץ נקראת על-פי-רוב בימי חנוכה, ואפשר למצוא בה רמז למנהג נתינת 'דמי חנוכה': בפרשה מדובר הרבה על נתינת מעות – הכסף בעד השבר, הכסף שהחזיר יוסף לשבטים, ה'כסף משנה' שלקחו עמם השבטים ליוסף, וה'משאות' שנתן יוסף לאחיו.

(לקוטי לוי יצחק) 

המועד האחרון

ימי חנוכה הם המשך לימים הנוראים, ומי שלא שב בעשרת ימי תשובה, תשובתו מתקבלת עד יום שמיני של חנוכה, 'זאת חנוכה'. רמז לכך אפשר למצוא בכתוב (ישעיה כג,ט): "בזאת יכופר עוון יעקב" – ביום האחרון של חנוכה, שבו קוראים "זאת חנוכת המזבח", יכופר העוון.

(צמח דוד)

גאולה שלמה

בחנוכה אומרים הלל שלם ובפורים אין אומרים הלל, לפי שבפורים לא הייתה גאולה שלמה, כי עדיין היהודים הוסיפו להיות עבדי אחשוורוש, אבל בחנוכה השתחררו היהודים מהיוונים שחרור שלם. לכן אומרים בחנוכה הלל שלם.

(חידושי הרי"ם)

לפרסם בחוץ

"והדליקו נרות בחצרות קדשיך" (מן התפילה). מה עניין נרות המנורה בחצר המקדש? אלא שעניינו של נר חנוכה לפרסם את גדולת הנס לעולם החיצוני, ולכן מניחים אותו "על פתח ביתו מבחוץ". הנרות שהדליקו אז בבית-המקדש נועדו להאיר החוצה, לחצר.

(רבי אברהם מסוכצ'וב)

נרות שמחה

לשון התפילה "והדליקו נרות בחצרות קודשך" אינו מכוּון לנרות המנורה, שהודלקה בתוך ההיכל ולא בחצר, אלא לנרות שהדליקו החשמונאים כדי להודות ולהלל על הנס הגדול. את הנרות הללו הדליקו בחוץ, לביטוי השמחה הגדולה, בדוגמת מנורות הזהב שהודלקו בעזרת הנשים בשמחת בית השואבה.

(הרבי מליובאוויטש)

כוח מהתורה

"מאי חנוכה? דתנו רבנן" (שבת כא). מהותו של חנוכה הוא "דתנו רבנן". את הכוח לעמוד נגד צוררינו אנו מקבלים משלהבת הקודש שהדלקנו, מן התורה והמצוות.

(רבי מאיר שפירא מלובלין)

ימין ושמאל

"נר חנוכה משמאל ומזוזה מימין" (שבת כב). חז"ל אמרו (סוטה מז) "לעולם תהא שמאל דוחה וימין מקרבת". לכן מזוזה, שכתובות בה פרשיות 'קריאת שמע', המדברות  על אהבת ה' יתברך, היא בימין המקרבת, ואילו נר חנוכה הוא משמאל, המורה על שמאל דוחה, כי מעט אור דוחה הרבה מן החושך.

(שם משמואל)

עקירת ה'שוק'

"מצוותה משתשקע החמה עד שתכלה רגל מן השוק" (שבת כא). מצוות נר חנוכה צריכה להשפיע על היחיד עד "שתכלה רגל מן השוק" – שתעקור ממנו את ההרגלים הגשמיים ואת המידות הגסות, שבהם עודנו קשור עם ה'שוק'.

(חידושי הרי"ם)

חנוכה מעורר

"פתילות ושמנים שאין מדליקים בהם בשבת מדליקים בהם בחנוכה" (שבת כא). הנשמה נמשלה לנר, "נר ה' נשמת אדם". גם נשמות כאלה שהשבת אינה מעוררת אותן, בכוחם של נרות חנוכה לעוררן.

(רבי מנחם-מנדל מקוצק)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)