חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שילוב ניגודים במצוות המילה
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1191 - כל המדורים ברצף
כמה נחמד להיות 'מאוזן'
יש חדש
שילוב ניגודים במצוות המילה
לך-לך
מי בבית ומי בגלות
הסנדק שנעלם
ראשית התיקון
מצווה ושורש הנשמה
חמישים וארבע שנות מילה
החלפת מוהל

במצוות מילה אנו מוצאים מעלה מיוחדת שאין דוגמתה בכל המצוות האחרות (חוץ ממצוות קרבן הפסח): המילה היא מצוות-עשה, אך יש בה אזהרת כרת. כלומר, עונשו של מי שאינו מל את עצמו הוא 'כרת' – כריתת הנפש ממקור חיותה.

זה חידוש שאין כמותו במצוות האחרות. אזהרת כרת קיימת במצוות לא-תעשה בלבד, אך לא מצאנו מצוות-עשה (כאמור, חוץ מקרבן הפסח) שעונשו של המבטל את המצווה הוא כרת. מדוע דווקא במצוות המילה נקבעה אזהרת כרת?

מעלת המצוות

העונשים החמורים נקבעו דווקא למצוות לא-תעשה בגלל מעלתן של המצוות האלה. בתורת החסידות מוסבר שהקדושה האלוקית השופעת לעולם על-ידי מצוות עשה היא קדושה מוגבלת, שיכולה להתלבש בתוך כלי הבריאה, ולכן אפשר להשיגה על-ידי עשייה (עשֵׂה). לעומת זה, הקדושה השופעת על-ידי מצוות לא-תעשה היא קדושה עליונה ביותר, שלמעלה מהתלבשות בתוך כלי הבריאה, ואותה אי-אפשר להשיג על-ידי עשייה, אלא דווקא על-ידי אי-עשייה (לא-תעשה).

אמנם העובדה שמצוות עשה מושכות לעולם אור אלוקי המתלבש בתוכו, היא המעניקה להן יתרון, ולכן כאשר מצוות עשה מתנגשת במצוות לא-תעשה, הכלל הוא ש"עשה דוחה לא-תעשה"; אך מבחינת דרגת האור האלוקי יש יתרון למצוות לא-תעשה, ולכן עונשן חמור יותר.

מילה ושבת

נמצא אפוא שבמצוות מילה מעלה מיוחדת במינה. העובדה שאזהרתה כרת מוכיחה שהמצווה מביאה לעולם אור אלוקי עליון ביותר, שלמעלה מהתלבשות בכלי העולם (בדוגמת מצוות לא-תעשה). אך מכיוון שאור זה בא דווקא על-ידי עשייה (מעשה המילה), הדבר מוכיח שהאור העליון הזה בכל-זאת מתלבש בתוך גדרי העולם.

על-פי זה יובנו דברי חז"ל על המילה: "שבת... שקולה כנגד כל מצוותיה של תורה, ו(אף-על-פי-כן) המילה דוחה אותה". חז"ל מביאים על כך משל משתי מטרוניות (=גבירות נכבדות) שהיו באות זו כנגד זו, ועדיין לא ידוע איזו מהן גדולה מחברתה. "זו שהיא יורדת מפני חברתה, אתה יודע שחברתה גדולה ממנה". וכך המילה גדולה מהשבת, ולכן המילה דוחה את השבת.

ניתנה קודם מתן התורה

הסיבה למעלתה המיוחדת של מצוות המילה (וגם של קרבן הפסח), שהיא ניתנה קודם מתן התורה. אמנם אנו מקיימים אותה בגלל הציווי שניתן למשה רבנו, ובכל-זאת יש למצווה הזאת אותה מעלה מיוחדת של המצוות שניתנו לפני מתן התורה.

ההבדלים בין סוגי גילויי הקדושה נתחדשו בשעת מתן התורה, שאז הוגדרו הגדרים המיוחדים של כל מצווה, אולם קודם שניתנה התורה לא היו קיימות ההגבלות האלה. לכן על-ידי מצוות מילה, שנאמרה קודם מתן-התורה, אפשר למשוך אור אלוקי שלמעלה מגדרי העולם, וזאת על-ידי עשייה דווקא.

(תורת מנחם כרך ב, עמ' 279)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)