חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:37 זריחה: 6:30 כ"ב באלול התשע"ט, 22/9/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

למעלה מהמלאכים
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1138 - כל המדורים ברצף
מצטיידים ויוצאים לדרך
חדש על המדף
למעלה מהמלאכים
אור
ראה שתיים
שלוש תעלומות
חזרה לימי בראשית
והארץ – תוהו ובוהו
ככל שחוקרים, יותר מאמינים
מכירת מצוות

התורה מספרת שלאחר בריאת האדם הוא העניק שמות לכל בעלי-החיים שעל-פני היבשה – "ויקרא האדם שמות לכל הבהמה ולעוף השמים". המדרש מוסיף, שהדבר נעשה בתגובה על שאלת המלאכים: "מה טיבו של אדם זה?". השיב להם הקב"ה: "חכמתו מרובה משלכם".

כיצד המחיש הקב"ה למלאכים שחכמתו של האדם גדולה מחכמתם? "הביא לפניהם את הבהמה ואת החיה ואת העוף, אמר להם: מה שמו? ולא היו יודעין. העבירן לפני אדם. אמר לו: מה שמו? אמר: זה שור, זה חמור, זה סוס וזה גמל".

מעלת הנשמה

נתינת שמות כרוכה בחכמה רבה, כי כדי שהשם יהיה אמיתי ולא שרירותי, עליו לבטא את מהותו של הנברא. אדם הראשון ידע את שורשו העליון של כל אחד ואחד מהברואים, ולכן היה יכול לתת לו שם. הדבר הוכיח את חכמתו היתרה, שכן המלאכים לא יכלו להגיע לשורשו העליון של כל נברא ונברא.

אמנם מצד גופו האדם נחות מהמלאכים, אולם בשעת בריאתו נאמר בו: "וייפח באפיו נשמת חיים", נשמה שהיא 'חלק א-לוה ממעל ממש', ומצד נשמתו הוא בדרגה גבוהה לאין-ערוך מהמלאכים, עד שבכוחו להגיע לשורש כל הברואים ולהתעלות למעלה מהם.

עוצמות מיוחדות

ככל סיפורי התורה, גם בסיפור הזה על קריאת השמות טמונה הוראה לכל יהודי: יהודי יכול לתמוה לשם מה הוריד הקב"ה את הנשמה האלוקית למטה, לעולם הזה הנחות, המלא טומאה? ואם כבר הוריד את הנשמה לעולם הזה, לפחות היה צריך להסיר את ההפרעות והמניעות בכל ענייני התורה והמצוות?

התורה מספרת את סיפור קריאת השמות, כדי להדגיש את כוחו וגדולתו של האדם. ראשית, אין הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו, ואם הוא תובע מאיתנו דבר-מה, ברור שהעניק כוחות לביצוע הדבר. בסיפור קריאת השמות אנו לומדים להבין את העוצמות המיוחדות הטמונות באדם.

העולם מסייע

אמנם במבט חיצוני נראה שהאדם הוא נברא תחתון ביותר, עד שהמלאכים טענו "מה אנוש כי תזכרנו"; ובכל-זאת, חכמתו גדולה מחכמת המלאכים, מכיוון שניתנה לו היכולת להיות 'מְהַלֵך', לא להישאר במקום אחד אלא להתעלות דרך כל המדרגות, ואף להיות בעל-הבית על העולם כולו. בידו לפעול אפוא, שענייני העולם לא יפריעו לו בעבודת ה', אלא להפך, יסייעו לו בעבודתו.

יכולת זו מוענקת לכל יהודי ולא רק לאדם הראשון, שכן מעלת האדם נובעת מנשמתו האלוקית, ונשמה זו שוכנת בכל יהודי. מצד המעלה הזאת נעשה כל יהודי בעל-הבית על העולם כולו, ועליו להשתמש בכוחות האלה כדי למלא את שליחותו ולעשות מהעולם '"מקדש מעט' ודירה לו יתברך.

 (תורת מנחם כרך כד, עמ' 161)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)