חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:36 זריחה: 6:25 ט"ו בכסליו התשפ"א, 1/12/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

לחם על השולחן
פינת ההלכה והמנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1088 - כל המדורים ברצף
כשאין חינוך – אין הוראה
יש חדש
מאנשים פשוטים צומחת הגאולה
אברהם ויצחק
אכילה רוחנית
העושר הועבר
להקים מהנפילה
לרדת ולהציל
אומרי התהילים תמיד לשירותך
לחם על השולחן

שאלה: האם אפשר לפנות את השולחן לפני ברכת המזון?

תשובה: כדי שתחול הברכה על השולחן יש להשאיר עליו מעט מן הלחם, כפי שנאמר בברכה (מלכים-ב ד,מג) "אכול והותר", ועדיף להשאיר מן הלחם שאכלו בסעודה זו. אם לא נשאר לחם על השולחן, אין להביא כיכר לחם שלמה לצורך הברכה, מכיוון שזה היה מנהג עובדי אלילים, שערכו שולחן לעבודה-זרה, אבל אם נשאר לחם שלם על השולחן (כמו הנשאר בשבת מלחם-משנה) טוב שלא להסירו לברכה (והאר"י ז"ל החמיר תמיד שלא להשאיר לחם שלם).

יש להשאיר את המפה והלחם עד סיום ברכת המזון, כדי שיהיה ניכר שמברכים לה' על חסדו וטובו הגדול שהכין מזון לכל בריותיו. ב'קיצור של"ה' כתב להשאיר גם את המלח, כדוגמת המזבח המכפר, שנאמר בו (ויקרא ב,יג) "על כל קרבנך תקריב מלח", והוא מגן מן הפורענות.

את הכלים הריקים רצוי להסיר מן השולחן לפני הברכה, וכן מאכלים שאינם ראויים. אבל השאריות, יש שכתבו לכסותן יפה ולא להסירן, משום שניצוצות הקדושה הדבוקים בהן באים לידי תיקונם על-ידי ברכת המזון.

נוהגים לכסות את הסכינים (של ברזל) בשעת ברכת המזון, כי השולחן דומה למזבח, שעליו נאמר (דברים כז,ה): "לא תניף עליהם ברזל", לפי שהברזל מקצר ימיו של אדם והמזבח מאריך ימיו, וגם השולחן (הכנסת אורחים) מאריך ימיו ומכפר עוונותיו של אדם, ו"אינו בדין שיונף המקצר על המאריך". ובמקומות רבים נהגו שלא לכסותם בשבת וביום-טוב, שבהם אין שטן ופגע-רע, וסיים על כך ה'בית יוסף': "ומנהג ישראל – תורה היא". ויש מכסים גם בשבת.

מקורות: סנהדרין צב,א. שו"ע או"ח סי' קפ ס"א-ב,ה ונו"כ, שו"ע אדמו"ר הזקן, כף החיים ופסקי תשובות שם.


   
תגובות
1.
Bread on the table
leor broh-07/11/07 05:00

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)