חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ברית מילה
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1085 - כל המדורים ברצף
לפעמים טוב לחשוב כמו ילד
יש חדש
קדושת הארץ והבעלות עליה
ברית מילה
לא להתבייש
זכות הכנסת אורחים
מטרת הגלות
תוכחה מכוונת
המוהל הנודד של השגרירות
האזנה לקדיש

בלי מום

"התהלך לפני והיה תמים" (בראשית יז,א). התהלך לפניי במצוות מילה, ובדבר הזה תהיה תמים, שכל זמן שהערלה בך, אתה בעל מום לפניי.

(רש"י)

גילויים נעלים

אף-על-פי שאברהם היה נביא עוד קודם שנימול, בכל-זאת לאחר כריתת הערלה היה ביכולתו לזכות לגילויים נעלים יותר. הוא זכה אז לאותם גילויים אלוקיים שאינם יכולים להתלבש בלבושיה הגשמיים של קליפה זו. 

(ספר המאמרים תש"ט)

עד מסירות-נפש

מנהג ישראל להעמיד בברית מילה 'כיסא של אליהו'. אליהו הנביא מסמל מסירות-נפש, שהרי מסר את נפשו פעמים רבות על היהדות. בכך רומזים לבן הנימול כי עליו ללכת בדרכי אליהו, להיות מוכן לעבוד את ה' עד כדי מסירות-נפש. 

(הרב שמשון-רפאל הירש)

ברית בבשר

"והייתה בריתי בבשרכם לברית עולם" (בראשית יז,יג). במצוות ברית-המילה הברית עם הקב"ה טבועה וחתומה בגוף הגשמי, עד שהיא בבחינת "לברית עולם" – נראית וניכרת גם לאומות-העולם.

(לקוטי שיחות)

קשר על-שכלי

ישמעאל נימול בגיל שלוש-עשרה, כשהגיע לבגרות שכלית, ואילו יצחק נימול בהיותו בן שמונה ימים. אצל ישמעאל הקשר שלו לקב"ה הוא קשר שכלי והגיוני בלבד, אבל יצחק, שמסמל את כלל-ישראל, התקשרותו לה' היא התקשרות עצמית, שאינה מבוססת כלל על השכל.

(לקוטי שיחות)

ערלת הלב

ברית מילה ברוחניות היא כריתת ערלת הלב. יש בה שתי בחינות: מלמטה למעלה, פעולה שעל האדם לבצעה, כפי שנאמר (דברים י) "ומלתם את ערלת לבבכם"; ומלמעלה למטה, שהקב"ה מל את בני-ישראל, כפי שנאמר (דברים ל): "ומל ה' אלוקיך את לבבך".

(תורה אור)

מילה מלמעלה

זו הסיבה שאברהם אבינו לא מל את עצמו קודם שנצטווה, אף שקיים את כל התורה כולה עד שלא ניתנה, משום שאברהם רצה להגיע למילה השנייה, הבאה מלמעלה למטה, ואי-אפשר להגיע אליה ללא ציווי מוקדם מהבורא.

(תורה אור)

גדול המצווה

הואיל ו"גדול המצוּוֶה ועושה ממי שאינו מצוּוֶה ועושה", המתין אברהם בקיומה של ברית-המילה עד שנצטווה עליה, כדי שיקיימהּ בבחינת "מצוּוֶה ועושה". כל מצווה אחרת אפשר לקיימה לאחר הציווי, גם אם קיימו אותה לפני הציווי; אבל ברית מילה אפשר לקיים רק פעם אחת.

(הגאון מווילנה)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)