חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

יצר טוב ויצר הרע
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1083 - כל המדורים ברצף
איך להבדיל בין טוב ובין רע
ספרים
להגיע למקומות הרחוקים ביותר
יצר טוב ויצר הרע
שותף לקב"ה
זושא רעב
מהבריאה עד הגאולה
הבט פנימה
יצרן ההאמר תורם ספרי-תורה
ירקות בתחילת השמיטה

שני יצרים

"וייצר ה' אלוקים את האדם" (בראשית ב,ז). "וייצר" בשני יודים. שני יצרים ברא הקב"ה, אחד יצר טוב ואחד יצר רע.

(ברכות סא)

אחד מורגש, אחד נכנע

האות י' הראשונה, המסמלת את יצר הטוב, מנוקדת ומורגשת במבטא, ואילו הי' השנייה, המסמלת את יצר הרע, אינה מורגשת. ללמדנו כי רצון ה' הוא שיצר הרע יהיה נכנע ובטל ליצר הטוב.

(אור התורה)

שני שמות

ביצירת האדם נאמר "וייצר הוי' אלוקים" – שני השמות, הוי'ה ואלוקים. יצר הטוב שורשו משם הוי'ה, כפי שנאמר (דברים לב) "כי חלק הוי'ה עמו", ואילו יצר הרע, שנתהווה על-ידי צמצומים והשתלשלויות רבות, מושרש בשם אלוקים, המורה על מידת הדין והצמצום.

(אור התורה)

רוצה הכול

דרכו של עולם, שהעני העומד בפתח מסתפק במועט, בפרוסת לחם ובנדבה דלה. אבל יצר הרע, העומד בפתח, רוצה את כל האדם, את גופו ואת נשמתו כאחד.

(המגיד מדובנה)

מראש לעקב

"הוא ישופך ראש ואתה תשופנו עקב" (בראשית ג,טו). יצר הרע לוכד את האדם על-ידי שהוא מפתה אותו להיות 'ראש'. הוא משריש בליבו גאווה והתנשאות. העצה לזה היא "ואתה תשופנו עקב" להכריע אותו על-ידי "העקב" – מידת הענווה.

(אמרי יואב)

אהבה בשני היצרים

האדם נברא עם שני יצרים כדי שיפעל בעבודתו שיצר הרע יתחבר עם יצר הטוב וייכלל בו. כפי שדרשו חז"ל על הפסוק "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך", שאהבת ה' תהיה בשני יצריך, ביצר הטוב וביצר הרע.

(הרבי הריי"צ מליובאוויטש)

שמחת חג

ביום-טוב מקריבים שלמי שמחה. מטרת ההקרבה הזאת איננה רק להבטיח שהנפש הבהמית לא תפריע לשמחת הנפש האלוקית, אלא הכוונה היא לשמח גם את הנפש הבהמית, שגם היא תרגיש את שמחת החג.

(הרבי מליובאוויטש)

סדר הבריאה

הנפש הבהמית נכנסת לגוף קודם הנפש האלוקית, שכן הנפש הבהמית נכנסת לגוף בעת הלידה, ואילו הנפש האלוקית מתחילה להיכנס לגוף בעת המילה, וגמר כניסתה הוא בגיל שלוש-עשרה לבן ובגיל שתים-עשרה לבת. סדר זה הוא על-פי סדר הבריאה, שהרי בריאת הבהמות קדמה לבריאת האדם.

(ספר השיחות תש"נ)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)