חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

כוח השפעתו של אברהם
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש. מעובד ע"י צ' לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1037 - כל המדורים ברצף
מה בעצם אנחנו עושים כאן
יש חדש
כוח השפעתו של אברהם
תפילה
הבטחה שנתקיימה
תשובה כהלכה
זכות השליחות
הכנת העיר
הכוח להתעודד, להמשיך ולהתחזק
ברכות הברק, הרעם והקשת

בסופה של פרשתנו מסופר על מעשיו של אברהם לאחר הסתלקות שרה – "ויוסף אברהם ויקח אשה ושמה קטורה". מי הייתה קטורה? מפרש רש"י "קטורה זו הגר, ונקראת קטורה על שם שנאים מעשיה כקטורת". כמו-כן היא נקראת קטורה במשמעות 'קשורה', "שלא נזדווגה לאדם מיום שפרשה מאברהם".

פירוש זה מקורו במדרשי חז"ל, אבל עניינו של רש"י לפרש את פשוטו של מקרא, ולאו-דווקא על-פי המדרשים. מה מאלץ אותו להביא את פירוש המדרש שקטורה היא הגר, שלא כמשמעות הפשוטה של הפסוק, שהיא הייתה אישה חדשה? גם דברי המדרש עצמם דורשים ביאור: איך אומרים על הגר ש"נאים מעשיה כקטורת" בשעה שנאמר עליה כי "חזְרה לגילולי בית אביה", לאחר שגירשהּ אברהם?

למה חזרה לעבודת אלילים?

בהסבר זה מתרץ רש"י קושיה חזקה שמתעוררת על כללות הסיפור של אברהם והגר. עוד בהיותם בחרן עסקו אברהם ושרה בהפצת האמונה בבורא-העולם לבני-האדם שסביבם – "אברהם מגייר את האנשים ושרה מגיירת הנשים". אם אברהם השפיע על אנשים מבחוץ, ודאי שהייתה לו השפעה על אנשי ביתו.

על-פי זה מתעוררת שאלה גדולה: איך ייתכן שהגר, אשתו של אברהם, לא הושפעה ממנו ו"חזְרה לגילולי בית אביה"? אמנם גם ישמעאל יצא לתרבות רעה, אבל בסופו של דבר חזר בתשובה (עוד בחיי אברהם), דבר המעיד על עוצמת השפעתו של אברהם עליו. מדוע אפוא לא הושפעה הגר מאמונתו וחזרה לעבוד אלילים?

הגר עשתה תשובה

לכן מביא רש"י את דברי המדרש, שקטורה זו הגר. אמנם היה שלב שהיא חזרה לגילולי בית אביה, אבל מכיוון שספגה מאברהם את האמונה בא-ל אחד, עשתה תשובה וחזרה אליו ואל האמונה בה'. תשובתה וחזרתה של הגר משקפות את השפעתו של הגדולה של אברהם אבינו, שהחדיר את האמונה בה' בסביבתו ובבני-ביתו.

אך עדיין יש צורך להסביר דבר-מה: אם בזמן שגירשהּ אברהם חזרה הגר לגילולי בית אביה, סביר להניח שגם לא שמרה על צניעותה; ואיך היה יכול אברהם לחזור ולשאתה לאישה? לכן רש"י מוסיף את הפירוש שהיא נקראת קטורה כמו 'קשורה', "שלא נזדווגה לאדם מיום שפרשה מאברהם". הגר שמרה אפוא על צניעותה, ולכן שוב נשאהּ אברהם לאישה.

הכוח להפוך את הרע לטוב

דבר מעניין שרואים כאן הוא, ששרה דרשה מאברהם לגרש את הגר וישמעאל – "גרש האמה הזאת ואת בנה" – כי ראתה את הרע שבהם, וכפי שאכן היה בפועל, שהגר חזרה לגילולי בית אביה וישמעאל יצא לתרבות רעה; אולם אחרי-כן אברהם מצליח להחזיר את שניהם בתשובה.

דבר זה נרמז בפסוק "ויוסף אברהם ויקח אשה ושמה קטורה" – "ויוסף" מלשון הוספה בקדושה ובאור אלוקי. קודם-לכן הייתה עבודתו בהוצאת הטוב מהרע ובהפרדת הרע מן הטוב, אולם לאחר מכן התעלה אברהם למדרגה גבוהה עוד יותר, עד שהיה יכול להפוך את הרע לטוב ולהחזיר גם את הגר וישמעאל לדרך הישר.

(לקוטי שיחות כרך טו, עמ' 174)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)