חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

סילוק הספקות
קירוב לבבות

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1001- כל המדורים ברצף
כשמתקנים למעלה, מסתדר למטה
יש חדש
זיתים או שמן
מן המעיין - פורים
פלפולי פורים
"ונהפוך הוא" באמצ'סלב
סילוק הספקות
בציפיה לגאולה
הסיפור שמאחורי ה'תחביב'
פרשת 'זכור'

כאשר יהודי מתחיל להתקרב אל ה' ותורתו, הוא נתקל לא-אחת בתופעת הספקות. הוא מבין שדרך התורה היא הדרך האמיתית, מאמין בקב"ה, אבל ספק קטן מתחיל לנקר בליבו. איך מתמודדים עם הבעיה הזאת?

לכאורה, הפתרון הוא לספק הסברים ותשובות, שישללו את הספקות ויוכיחו את האמונה. אך האמת היא שבדרך זו אין כל ביטחון שהספקות אכן ייעלמו. השכל, מעצם טבעו, איננו מוחלט ואינו חד-משמעי. הטיעון המוחץ ביותר משאיר תמיד סדק קל לדעה המנוגדת. השכל יכול לטעון לכל היותר שיש הסתברות גדולה יותר שהאמת היא בצד מסויים. אין השכל יכול לשלול לחלוטין את האפשרות השנייה, וממילא גם אין בכוחו לסלק ספקות.

חולשת האמונה

תורת החסידות מלמדת, כי ספקות באמונה, כשמם כן הם - חולשה ורפיון-מה באמונה. כאשר האמונה חזקה ואיתנה, והיא מאירה בנפש בכוח ובעוצמה - אין שום ספקות. הספקות נוצרים כאשר האמונה חלשה, מעורפלת, מופשטת מדיי. על קרקע כזאת צומחים הספקות. הבעיה אינה של השכל, אלא של עוצמת האמונה. הספקות מלמדים על חולשת האמונה, והתחזקות האמונה תגרום ממילא לסילוק הספקות.

מסופר כי חסיד אחד התאונן לפני אדמו"ר ה'צמח-צדק', שנופלים לו ספקות באמונה. שאלו הרבי: "ומה אכפת לך?". נזדעק החסיד: "רבי! הרי יהודי אני!". השיב הרבי: "אם-כן, הרי זה בסדר"...

ועוד מסופר, כי יהודי אחד בא ל'צמח-צדק' והתאונן שיש לו ספקות באמונה. שאלו הרבי: "אתה מפחד מהצאר?". השיב האיש: "כן". שאלו שוב: "האם ראית פעם את הצאר?". ענה האיש: "לא, מעולם לא ראיתיו". הקשה הרבי: "אם-כן, מדוע אתה מפחד ממנו, מהי ההוכחה שהוא אכן קיים?". ענה האיש: "אחי סיפר לי שראה אותו פעם". הוסיף הרבי ושאל: "האם גם לי אתה מאמין?". השיב היהודי: "בוודאי". אמר לו הרבי: "ובכן"...

סיפורים אלה משקפים את דרך טיפולה של החסידות בתופעת הספקות. פחות לעסוק בדיונים פילוסופיים, יותר לחזק את האמונה הפשוטה. ואיך מחזקים את האמונה? על-ידי התורה; וליתר דיוק - על-ידי פנימיות התורה. התורה היא חכמתו של הקב"ה. היא המזון של הנשמה. כאשר יהודי לומד תורה כראוי ומתדבק בקדושתה - מתחזקים כוחותיה של הנשמה, וממילא מתחזקת גם האמונה.

מחיית עמלק

ספק בגימטרייה עמלק (240), ולכן מצווה למחותו. "בקדושה יש ודאות בכל דבר טוב - ודאות בתורה ובמצוות ובהשגחה פרטית, והכול מתוך התפעלות וחמימות. בא עמלק ומקרר ומטיל ספק בכל עניין אלוקי. קליפה זו של קרירות - אין לה תקנה, אלא שבירתה זוהי תקנתה. והשבירה היא - על-ידי קבלת עול מלכות שמים בדרך עבודה ויגיעה" (ספר המאמרים קונטרסים כרך א, עמ' קסד).

הרבי מליובאוויטש מייעץ באחת מאיגרותיו (איגרות-קודש כרך יז איגרת ו'רז) כיצד להתמודד מול הספקות שמחדיר העמלק בנפש: "הנקודה העיקרית בזה, לא לשום לב כלל לפיתויי היצר, וכשבא בתחבולה המביאה לקרירות להטיל ספק, הרי העצה והמענה צריכה להיות, שאין לו זמן פנוי להתעסק בטענות ומענות, כיוון שצריך הוא ללמוד, צריך לקיים מצווה פלונית ולהשפיע על חבריו וידידיו שגם הם יעשו את זה".

אלפי יהודים שסבלו מספקות באמונה חשו מיד בכוחה המרפא של החסידות. לאחר זמן-מה של לימוד תורת החסידות גילו, כי הספקות נמוגו; הם פשוט נעלמו. לא רק משום שהחסידות סיפקה תשובות שכליות לספקות (וגם זאת עושה החסידות בהצלחה גדולה), אלא בעיקר משום שהיא חיזקה את הנשמה ואת האמונה, וממילא לא היה עוד מקום לספקות. זה כוחה המופלא של תורת הבעל-שם-טוב, שהיא מסלקת ספקות ומאירה את הנשמה.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)