חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"ב בניסן התשפ"ד, 20/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

בסוף חוזרים לשיטות הישנות והטובות
חיים יהודיים

השבוע שבים ילדי ישראל ללימודים. לצד ההיערכות הלוגיסטית יש בשנים האחרונות תמורות מעניינות באשר לשיטות ההוראה. למשל, השנה עומדת להסתיים שיטת הלימוד שיובאה ארצה מחו"ל לפני כחמש-עשרה שנים - 'השפה כמכלול', וחוזרים לשיטה הטובה והישנה של ה'חדר'.

דו"ח של ועדת שפירא, שמונתה לבחון את מגמת הירידה ברמת הקריאה של ילדי ישראל, קבע כי אשמה בכך שיטת 'השפה כמכלול'. שיטת זו דוגלת בלימוד השפה דרך משפטים שלמים, שירים וכיוצא באלה, בשונה מהשיטה הפונטית הישנה, הנהוגה ב'חדרים', הדוגלת בלימוד האותיות והעיצורים תחילה ולאחר מכן הרכבתם למילים. ממצאי הדו"ח גרמו למשרד החינוך להכיר בטעותו ולהורות למערכת החינוך לחזור לשיטת ה'חדרים'.

משנה כפשוטה

אין זו הפעם האשונה שבה מוכחת עליונותן של השיטות הישנות, שהנחו את עם-ישראל במשך הדורות. גם בציבור הדתי חודרת הכרה זו למעגלים מתרחבים והולכים. בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה (בשלב זה בעיקר ביש"ע), שלצד בתי-ספר ממ"ד קמים ופורחים תלמודי-תורה הדומים בתבניתם ל'חדרים' הנהוגים בקהילות החרדיות.

ביישוב מעלה-מכמש, השוכן במורדות הרי בנימין, כעשר דקות נסיעה מירושלים, החליטו לקדם את הרעיון כמה צעדים. כמאתיים וארבעים ילדי תלמוד-התורה, הפועל ביישוב זה שמונה שנים, מיישמים בפועל את דבר המשנה בפרקי-אבות, "בן חמש למקרא, בן עשר למשנה, בן חמש-עשרה לגמרא".

סטודנט צרפתי שהיה לרב

מגיל חמש ועד גיל עשר התלמידים משקיעים את רוב זמנם בלימוד חמישה חומשי תורה ומקצת הנביאים והכתובים. הם לומדים את הפסוקים בטעמי המקרא, מתוך שימת דגש על שינון רב ועל הבנת התקופה והאווירה של ההתרחשויות המתוארות בפסוקים. השנים הבאות מתחלקות בין שינון משניות לבין לימוד גמרא. התקופה שהוקצבה למשנה ולגמרא קוצרה בגלל הצורך להיערך למעבר לישיבות (בגיל ארבע-עשרה בערך).

מנהל תלמוד-התורה, הרב מרדכי-נצח מגני (31), הוא עצמו בוגר שיטה זו, אשר הופעלה לראשונה לפני כעשרים וחמש שנים בקריית-ארבע, על-ידי הרב דן בארי. בארי (48), איש-חינוך מוכר ותושב העיר העתיקה בירושלים, הוא סיפור מרתק בפני עצמו. סטודנט צרפתי בסורבון ושמו איג ביר, מומחה לשפות שמיות וחובב תנ"ך מושבע, שהחליט (ערב מלחמת ששת הימים) לבוא ארצה כדי להכיר מקרוב את ארץ התנ"ך. כאן חש משיכה עזה גם לעם התנ"ך ולתורתו והתגייר. אחר-כך היה תלמידם של הרב צבי-יהודה קוק והמקובל הרב מרדכי עטייה.

תוצאות מוכחות

שיטתו של הרב בארי, שעיקרה יישום דברי המשנה הנ"ל בכלים עכשוויים, זכתה לכינוי 'שיטת ברקאי' (על-שם דו-שיח בין הכוהנים המתואר במסכת יומא). השיטה מופעלת כיום במלואה בשישה תלמודי-תורה בארץ. לדברי הרב מגני, בוגרי שיטה זו מגיעים לשלב לימוד הגמרא עם בסיס איתן ומוצק יותר מבני-גילם.

ברוב ה'חדרים' בארץ אין מיישמים שיטה זו, אם מפני שאין מסכימים לה ואם מפני שאיש לא טרח (או העז) לבדוק אותה לעומקה. דבר אחד ברור - את מיישמיה אי-אפשר להאשים בחדשנות-יתר, שהרי בדיוק להפך, הם מחזירים את שיטת הלימוד של ימי המשנה והגמרא.


 
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)