חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

יהודי
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 967 - כל המדורים ברצף
להיכנע למציאות או ליצור אותה
בציפייה לגאולה
יש חדש
טענה שמטרתה להתיר איסור
יהודי
השחרור השלם
התכתבות מחתרתית
"לא אותי הושיבו במאסר"
תיק החקירה שנעלם
גניזת עלונים

אין חטא שמח

"לא הביט אוון ביעקב ולא ראה עמל בישראל, ה' אלוקיו עמו" (במדבר כג,כא). מדוע "לא הביט אוון ביעקב"? משום ש"ה' אלוקיו עמו". יהודי מאמין תמיד בה', ולכן גם כשהוא חוטא יש לו מזה שיברון-לב. מצווה עושה יהודי בשמחה, אבל עברה אינה נעשית בשמחה. וכי יש יהודי שאומר 'לשם ייחוד' לפני מעשה חטא?

(רבי חיים מצאנז)

מלאך חסר

רבי זושא מאניפולי אמר: מעולם לא ראיתי מלאך שלם שנברא מחטא של יהודי. מלאכים אלה חסר להם אבר כלשהו: אחד חסר ראש, אחד חסר ידיים וכדומה. כי יהודי, גם אם הוא נכשל חלילה בחטא, מיד הוא מתחרט ונאנח עליו בשיברון-לב. אנחות אלה שוברות ומקצצות את איבריהם של המלאכים שנבראו מהחטא.

שביב של תשובה

כשיהודי חוטא, אפילו אם הוא נמצא בעומק התהום, יש בו ניצוץ אלוקי, ושביב אור של תשובה מהבהב בליבו. זהו שנאמר "לא הביט אוון ביעקב", שכן גם בשעת החטא "ה' אלוקיו עמו".

(רבי ישראל מרוז'ין)

יהודי אינו בודד

לעולם אין יהודי בודד. בכל מקום שהוא הולך ובכל מקום שהוא עומד - "ה' אלוקיו עמו".

(הבעל-שם-טוב)

עבודת ימי החול

"יעקב" רומז לעבודה של ימות החול, ולכן במוצאי שבת אומרים "אל תירא עבדי יעקב". כשאדם מתבונן בגדולת ה', בתפילות ימות החול, הוא חייב לעמול כדי להתגבר על ה"אוון", הם המחשבות הזרות שמבלבלות אותו, אבל בסופו של דבר הוא מצליח בכך, משום ש"ה' אלוקיו עמו".

(לקוטי תורה)

לא לראות פגמים

מי שאינו מדבר סרה על ישראל ואינו רואה כל פגם ביהודי שני, סימן ש"ה' אלוקיו עמו". הוא רעו של הקב"ה ונמנה עם גדודיו.

(רבי חיים מצאנז)

אין קושיות על יהודים

בזוהר נאמר, שהקב"ה, התורה וישראל חד הם. כשם שאין להקשות על הקב"ה והתורה ולומר חלילה שפסוק כלשהו אינו נראה לאדם, כך אין להקשות על בני-ישראל, אלא תמיד יש לדונם לכף זכות.

(רבי יצחק מוורקה)

לא להביט

כשיהודי חוטא, פעמים שהקב"ה עושה עצמו כביכול שאינו מביט ואינו רואה. ואם הקב"ה  מתעלם מחטאי ישראל, בשר-ודם, שלפעמים גם יכול לטעות ולסבור שחברו חטא, על-אחת-כמה-וכמה שעליו להתנהג בדרך זו של "לא הביט אוון ביעקב".

(רבי לוי-יצחק מברדיצ'ב)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)