חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:12 כ"ד באב התשע"ט, 25/8/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הפנימיות שבתוך הייסורים
שלחן שבת

מדורים נוספים
שיחת השבוע 960 - כל המדורים ברצף
לחשוף את הרובד הנסתר
יש חדש
הפנימיות שבתוך הייסורים
ל"ג בעומר
נמצא בכל דור
שולחן ומפה
יום משתה ושמחה
כל דכפין יאכל במירון
אמירת 'לשם יחוד'

בפרשתנו מזהיר הקב"ה את עם-ישראל לבל יסור מדרך התורה. בהמשך מוזכרים עונשים קשים ומכאיבים שבהם עלול להיענש עם-ישראל, אם לא יקיים את התורה והמצוות. כאן מופיע הסבל כעונש שניתן לאדם בשל מעשיו.

חז"ל אומרים שהאדם צריך לקבל בשמחה את הייסורים שבאים עליו. איך אפשר לקבל ייסורים וסבל בשמחה? בספר התניא מוזכרות שלוש גישות לעניין זה. הראשונה, שהסבל הוא למעשה טוב נסתר וכמוס, שבגלל רום-מעלתו אינו נתפס אצלנו כטוב אלא כייסורים. על-ידי עצם הגישה הזאת יזכה לעתיד לבוא לראות את הטוב הנפלא הזה. אלא שלשם כך יש להמתין עד זמן הגאולה השלמה, ורק אז יהיה אפשר לראות את הטוב.

מירוק מלמעלה

גישה נוספת – לראות בייסורים סוג של ניקוי ומירוק מלמעלה. מובא על כך משל מבן מלך, שטינף את עצמו, ואביו, המלך הגדול, "רוחץ בכבודו ובעצמו צואת בנו-יחידו". רחיצה זו כרוכה בכאב, אך ברור שהדבר נובע מהאהבה הגדולה של המלך לבנו. כך הקב"ה רוחץ אותנו מהעוונות שהכתימו את נשמתנו, כדי שנהיה  זכים וטהורים.

כאשר האדם מכיר בכך שגם הייסורים נובעים מאהבתו הגדולה של הקב"ה אליו, הוא מעורר למעלה שגם הניקוי והזיכוך יהיו בלא ייסורים, אלא בטוב הנראה והנגלה. לשם כך אין צורך להמתין לזמן הגאולה, אולם יש צורך בהתבוננות ובהתעוררות של אהבה לקב"ה.

עמידה בניסיון

גישה שלישית – לראות בייסורים ניסיון מלמעלה. מהשמים מנסים את האדם לבחון אם רצונו האמיתי הוא בחיים הרוחניים, או שעיקר חפצו ורצונו הוא בחיי הגוף. כשהאדם עומד בניסיון, נעלם הרע ומתגלה הטוב הנראה והנגלה.

כאן אין צורך אפילו בהתבוננות ובהתעוררות של אהבה לה', אלא דיי בעצם העמידה בניסיון. כמו-כן, דיי במידה מועטה של ייסורים כדי לנסות את האדם, ומיד כשיתברר שאין הוא מתרשם מהם – הם נעלמים. אולם דבר אחד צריך בכל-זאת – לעמוד בניסיון.

לראות את הטוב

רבי שמעון בר-יוחאי מלמד אותנו גישה נוספת. הגמרא מספרת שרבי שמעון שלח את בנו לחכמים גדולים, שיברכוהו. כשחזר, אמר לאביו שבמקום ברכות אמרו לו דברים של הפך הברכה. הסביר לו רבי שמעון שבדבריהם רמזו ברכות מופלאות, אף שבמבט חיצוני נראו כהפך הברכה.

כאן בא לידי ביטוי  היתרון המיוחד של פנימיות התורה (שהייתה עניינו העיקרי של רבי שמעון בר-יוחאי) –אין צורך להמתין לזמן העתיד, אין הכרח בהתעוררות אהבה ואף לא בעמידה בניסיון. פנימיות התורה מגלה מיד את הטוב שבכל דבר, בדרך גלויה ובהירה.

פנימיות התורה חושפת בכל דבר את האמת האלוקית, את הברכה והקדושה, שיתגלו לעתיד לבוא. על-ידי לימוד תורת החסידות אפשר לראות זאת כבר עתה.

(לקוטי שיחות כרך א, עמ' 284)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)