חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

גאולה מיידית
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע גיליון 1756
עשו לכם מבחן עצמי
יש חדש
'לא תחסום' כלפי הקב"ה
בית חדש
הסבר לאנשים פשוטים
הרצון האמיתי
חילוץ והבטחה
גאולה מיידית
חגיגה מרגשת בקיבוץ אורטל
כלאיים באדנית

האם הגאולה יכולה לבוא כהרף עין, ברגע אחד? הרמב"ם קובע (הלכות תשובה פרק ז, הלכה ה): "הבטיחה תורה שסוף ישראל לעשות תשובה בסוף גלותן ומייד הן נגאלין" – הדגש הוא על המיידיות. כלומר, כאשר עם ישראל שב בתשובה הראויה, באה הגאולה מייד ובבת אחת.

אמנם יש סדר של תהליכים וזמנים, אך כל זה הוא אם אין אנו זכאים לגאולה ניסית ופתאומית. אם עם ישראל מגיע לדרגת 'זכו' – באה הגאולה בבת אחת ובלי כל תהליכים ממושכים.

תשובה בקפיצה

למעשה, גם התשובה עצמה מאופיינת במימד המיידיות והפתאומיות. יש התקדמות שבאה בהדרגה, כשיפור של מצב קודם. זו בנייה של נדבך על גבי נדבך – המבנה של אתמול הוא הבסיס לשיפורים של היום. אך יש התקדמות שבאה בקפיצה, מתוך הריסת המסגרות שבתוכן האדם חי ופעל אתמול. זו איננה התקדמות של שלב אחר שלב, אלא יצירת מבנה חדש, שלא על בסיס מתכונת העבר. התשובה, במהותה, אינה בבחינת תוספת קומה על הבניין הקיים, אלא היא היחלצות והתנערות מתוך דפוסי החיים הקיימים, בשאיפה לסוג חדש לגמרי של חיים רוחניים.

בעל תשובה אינו בונה את חייו החדשים על בסיס העבר. כדי שהתשובה תהיה שלמה ואמיתית, מחובתו להשתחרר מהר ככל האפשר מאורחות החיים ומדפוסי המחשבה השגויים, ולבנות מערכת חיים חדשה לגמרי. אין הוא משפר את האתמול, אלא משתחרר ממנו ועובר למתכונת חדשה של התנהגות. הוא רואה דברים אחרת, מתנהג אחרת ונעשֶה בן-אדם שונה.

זו מהות התשובה – האדם מזנק בבת אחת לתוך מציאות חדשה. לכן ההלכה היא שאדם המקדש אישה על-מנת שהוא צדיק גמור ונמצא רשע גמור, מקודשת מספק – "שמא הרהר תשובה בליבו", שכן ברגע אחד של הרהור תשובה הוא עובר למצב חדש לגמרי.

מעמידה להליכה

על-פי תפיסה זו של התשובה מובנת עמדת תורת החסידות שהתשובה אינה מוגבלת רק למי שחטא ועבר על ציוויי התורה. כל יהודי, יהיה מי שיהיה, יכול וצריך לחזור בתשובה, היינו להתעלות לגמרי מצורת ההתנהגות והמחשבה של העבר לדרך חדשה לגמרי בעבודת ה'. לא רק להתקדם צעד אחר צעד, אלא לזעזע את כל צורת החיים הנוכחית (אף שהיא טובה וישרה), כדי להגיע לרמה גבוהה לאין ערוך של חיי תורה ומצוות.

התשובה, במשמעות זו, היא הסיבה האמיתית לירידת הנשמה למטה. ההבדל בין נשמה שירדה לעולם הזה לבין אותה נשמה כפי שהייתה למעלה, קודם ירידתה, הוא ההבדל בין 'הליכה' ל'עמידה'. על הנשמה קודם ירידתה נאמר (מלכים-א, יז,א): "חי ה' אלוקי ישראל אשר עמדתי לפניו". גם המלאכים נקראים 'עומדים' – "שרפים עומדים ממעל לו" (ישעיה ו,ב). אמנם יש אצלם עליות, ועליות גדולות עד מאוד, אך הכול על אותו בסיס ובאותה מסגרת. אין מעברים לדרָגות גבוהות לאין ערוך. רק כאשר הנשמה יורדת למטה, היא נעשית בבחינת 'מְהַלֵך' – "ילכו מחיל אל חיל".

ייחודו של האדם הוא ביכולתו לעשות תשובה – לבצע קפיצה ודילוג גבוהים לאין ערוך מהמסגרות שבתוכן חי ופעל עד כה. ככל שמצבו עד עכשיו היה טוב ויפה, יש לו הכוח להתרומם לדרגה עליונה, שלעומתה המצב הקודם היה בבחינת 'חטא' (מלשון חיסרון והחטאה). תשובה זו – קפיצה פתאומית למצב חדש – היא בהישג ידו של כל יהודי ויהודי, והיא מביאה את הגאולה האמיתית והשלמה גם כן בבת אחת – "מייד הן נגאלין".


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)