חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:36 זריחה: 6:23 י"ב בכסליו התשפ"א, 28/11/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

פורים
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1731 - כל המדורים ברצף
אל תיבהלו, זו רק תחפושת
יש חדש
המן ואחשוורוש ושורשי השנאה
פורים
בין חנוכה לפורים
צדקה עושה שלום
מעגלים נסגרים
מלחמת עמלק בימינו
פורים כל השנה
ארוחה כ'משלוח מנות'

חיבר את כולם

״המן בן המדתא האגגי צורר כל היהודים״ (מגילת אסתר ט,כד). 'צורר' פירושו כורך וקושר. המן היה ״צורר כל היהודים״ – גזירותיו פעלו שכל היהודים יקושרו ויתאחדו, עד שנהיה  ״לך כנוס את כל היהודים״.

(רבי יצחק אייזיק מקוריץ)

הספר מול המחשבות

״אמר עם הספר ישוב מחשבתו הרעה״ (אסתר ט,כה). כדי להינצל ממחשבות זרות בשעת התפילה, אל יתפלל אדם לעולם בעל-פה, אלא מתוך הסידור. רמז לכך הוא הפסוק הזה: ״אמר עם הספר – ישוב מחשבתו הרעה״.

(רבי יצחק מולכו)

חלוקת הנטל

״וישם המלך אחשוורוש מס על הארץ״ (אסתר י,א). גם זה מהישועות שבאו בימים ההם על היהודים. הסירו מעל היהודים את המס שהיה מוטל בעיקר עליהם, וחילקו אותו ״על הארץ ואיי הים״ – על כל האזרחים בשווה.

(דברי חכמים)

בזכות היין

הטעם שבפורים מצווה לשתות 'עד דלא ידע' הוא מפני שהניסים העיקריים בפורים קשורים עם יין: בשכרותו דרש המלך את בואה של ושתי, ועל-ידי כך הוכתרה אסתר למלכה תחתיה. וגם סופו של המעשה, תליית המן ומפלתו הגמורה, היו בשעת ״משתה היין״.

(ספר המנהגים)

לגימה מקרבת

היסוד של יהודי הוא "ואהבת לרעך כמוך". כשיהודים לוגמים לגימה בצוותא מתעצמת האהבה שביניהם. וזה סוד השתייה בפורים.

(הרבי הזקן מוורקה)

עם מרדכי

המן חקר מדוע מרדכי אינו כורע ומשתחווה לו, וגילה שהסיבה אינה מפני היותו ראש הסנהדרין, מנהיג יהודי, אלא ״הגידו לו את עם מרדכי״ – שהוא יהודי המאמין בה׳ אחד וכופר בכל עבודה זרה. לכן רצה ״להשמיד את כל היהודים״.

(הרבי מליובאוויטש)

כיפורים כ-פורים

על פורים נאמר שהוא למעלה מיום הכיפורים, שהוא רק בבחינת כפורים, כמו פורים. רמז לכך: בפיוט הנאמר ביום הכיפורים: "מחה פשע וגם רשע" – ראשי התיבות הם 'פּוּרִם'.

(אמרי חיים)

הביטחון שהמן ייפול

״אם מזרע היהודים... נפול תיפול לפניו״ (אסתר ו,יג). אם הוא מתנהג כפי שיהודי צריך להתנהג, לא יכרע ולא ישתחווה, אז ודאי ש״נפול תיפול לפניו״.

(הרבי מליובאוויטש)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)