חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ערי כפרה ותיקון
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1650 - כל המדורים ברצף
פגישה עם המלך בבגדי החולין
יש חדש
התכלית – למנוע את החטא
מלך
התהלך לפניו בתמימות
פיקחות ותמימות
שופטים בישראל
ערי כפרה ותיקון
כתובת של חסד בשעה הקשה
עקירת עץ פרי

פרשת ערי המקלט היא מהראיות המוכיחות שהתורה עצמה מדברת על ימות המשיח. הקב"ה ציווה לקבוע שלוש ערי מקלט בארץ ישראל ועוד שלוש ערים בעבר הירדן. בהמשך הדברים התורה מוסיפה (דברים יט,ח-ט): "ואם ירחיב ה' אלוקיך את גבולך, כאשר נשבע לאבותיך, ונתן לך את כל הארץ אשר דיבר לתת לאבותיך... ויספת לך עוד שלוש ערים". כלומר, התורה מדברת כאן על תקופה שטרם הייתה, שבה הקב"ה יקיים את שבועתו לאבותינו, לתת לנו עוד חלקים מארץ ישראל המובטחת (ארצות "קיני, קניזי וקדמוני"). זו התקופה של ימות המשיח.

אך כאן מתעוררת שאלה גדולה: וכי בימות המשיח יהיו רוצחים שיהיה צורך להקים בעבורם עוד שלוש ערי מקלט?

בתקופה הראשונה בלבד

אפשר היה להשיב שהואיל וערי המקלט מיועדות להורגי נפש בשגגה, אולי יהיו כאלה גם בימות המשיח. אבל התשובה אינה מספקת. הגמרא (מכות י,ב) אומרת שהריגת אדם בשגגה יש מאחוריה חשבון שהקב"ה עושה עם שניהם. ההרוג חייב מיתה וההורג חייב גלות, ולכן הקב"ה מסובב את הדברים שהאדם החייב גלות יהרוג בשגגה את החייב מיתה. מובן אפוא שבימות המשיח, שבהם יתבטל הרע, לא יהיו עוד חייבי מיתה ולא חייבי גלות. ממילא מתעצמת השאלה – לשם מה נזדקק אז לתוספת של שלוש ערי מקלט?

השל"ה (בית-דוד בסופו, כד,א) מסביר שהצורך בערי מקלט יהיה בתקופה הראשונה של ימות המשיח, שעליה נאמר: "אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שעבוד מלכויות בלבד" (ברכות לד,ב). בתקופה זו עדיין לא יתבטל הרע, ועדיין תהיה קיימת האפשרות של הריגת אדם בשוגג. לכן יהיה צורך בערי מקלט. רק בתקופה המאוחרת יותר של ימות המשיח, שאז "תתרבה הדעה בישראל", "לא יצטרכו לערי מקלט" (כלשון השל"ה).

תקופת הכפרה

הרבי מליובאוויטש (ליקוטי שיחות כרך כד, עמ' 110) מביא עוד הסבר. אין הכרח שערי המקלט שיקומו לעתיד לבוא, על-פי המצווה להוסיף שלוש ערים, ישמשו לקליטת מי שיהרגו אז אדם בשגגה. נזדקק לערים הללו בעבור כל מי שהרגו נפש בשגגה קודם לכן – בזמן הזה.

כולנו מאמינים ומקווים שהיום יבוא המשיח, ועם בואו תתקיים הבטחת הקב"ה לאבותינו לתת לנו "את כל הארץ". מיליוני יהודים יתקבצו לארץ ישראל ויתגוררו בכל חלקיה, ובכלל זה בארצות הקיני, הקניזי והקדמוני. בהם יהיו מן הסתם מי שלפני הגאולה הרגו נפש אדם בשגגה. קרובי משפחתם של הנהרגים יקיימו את המצווה שהטילה עליהם התורה – לרדוף אחר הרוצח. לכן יהיה צורך בעוד ערי מקלט, גם בארצות הקיני, הקניזי והקדמוני, שאליהן יוכלו לברוח הרוצחים בשגגה מפני 'גואל הדם'.

ערי המקלט הללו ישמשו מקום לכפרה ולמירוק החטא בעבור הורגי נפש בשגגה בזמן הזה. ידוע שערי המקלט נועדו לא רק להגן על הרוצח מפני 'גואל הדם', אלא גם לכפר על החטא. על-ידי שהרוצח יושב בעיר המקלט הוא מתנקה ונטהר מהעבירה החמורה של שפיכות דמים בשגגה. לכפרה זו יזדקקו גם בביאת המשיח, ולכן יש צורך בערי מקלט בכל חלקיה של ארץ ישראל המובטחת.

רק לאחר שתסתיים תקופת הכפרה ומירוק החטא, והעולם כבר ייכנס לתקופה שאין בה רע, וממילא גם אין בה חטאים בשגגה – יסתיים תפקידן המקורי של ערי המקלט.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)