חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:09 זריחה: 6:38 כ"ט בטבת התש"פ, 26/1/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

יעקב ולבן
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1612 - כל המדורים ברצף
לחבר את השמים עם הארץ
חדש על המדף
ב'ופרצת' יש סדר אחר
יעקב ולבן
מה עושים כשמקיצים
להשיג בשמחה
תפילות ליליות
דירת קבע לקב"ה
צילומי מטוסי הנאצים ופתרון התעלומה
ברכה אחרי תה חם

יתרון במאה

״ויברכני ה׳ בגללך״ (בראשית ל,כז). בזוהר נאמר שבזכותו של יעקב מצא לבן בכל חודש מאה צאן נוספות בעדריו. הטעם שההוספה הייתה במספר מאה דווקא, הוא לפי שיעקב בגימטרייה 184 ולבן עולה בגימטרייה 84, הרי שיעקב הוא יותר מלבן במאה.

(רבי לוי-יצחק שניאורסון)

הפתעה ללבן

״ויאמר מה אתן לך, ויאמר יעקב לא תיתן לי מאומה״ (בראשית ל,לא). אין לך 'יעקב' שאינו נתקל ב'לבן', אבל נדיר הוא 'לבן' שנתקל ב'יעקב' היודע כיצד מתנהלים מולו.

(חתם סופר)

הרמאי דורש יושר

״ויאמר לבן הן, לו יהי כדבריך״ (בראשית ל,לד). זו דרכו של כל רמאי. דווקא הוא תובע מן הזולת שלא ירמו אותו ושיקיים את דברתו. וכך לבן השקרן הזהיר את יעקב ״לו יהי כדבריך״.

(מטה אהרון)

מי שייך למי

״והיה העטופים ללבן והקשורים ליעקב״ (בראשית ל,מה). ״העטופים״ – אלה המתעטפים בצביעות, מקורם בלבן הארמי; ״והקשורים״ – מי שקשורים בלב תמים לה׳ יתברך, של יעקב הם.

(רבי משה מקוברין)

לקח את מעמדו

״לקח יעקב את כל אשר לאבינו״ (בראשית לא,א). יעקב לקח את כל מעמדו של לבן. בני לבן טענו שעד אז לא היה כדבר הזה שמישהו ירמה את אבינו הרמאי.

(כלי יקר)

רע נסתר ורע גלוי

״זה עשרים שנה אנוכי עמך״ (בראשית לא,לח). 'לבן הארמי' הוא סמל לרע הנסתר, ואילו 'עשיו' הוא הרע הגלוי. לכן מצינו שמלחמתו של יעקב עם עשיו לא נמשכה זמן רב, אך כדי לברר את לבן שהה עמו יעקב זמן רב, כי המלחמה עם הרע הנסתר קשה מאוד.

(אור התורה)

הניסים מעידים

״זה עשרים שנה אנוכי עמך, רחליך ועזיך לא שיכלו ואילי צאנך לא אכלתי״ (בראשית לא,לח). מזה שבהשגחת ה׳ ״רחליך ועזיך לא שיכלו״,  מזה תדע ש"אילי צאנך לא אכלתי״, כי הקב״ה לא יעשה ניסים לגנב.

(אלשיך)

חיבור המידות

״לולי אלוקי אבי, אלוקי אברהם ופחד יצחק, היה לי״ (בראשית לא,מב). מידתו של יעקב היא מידת התפארת, שעניינה התכללות וחיבור חסד וגבורה. זהו שאמר יעקב ״אלוקי אברהם״ – אהבה, חסד; ״ופחד יצחק״ – יראה, גבורה; ״היה לי״ – היו לי שתי הבחינות האלה.

(תורה אור)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)