חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

חשיבותן של תכונות הנפש
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1541 - כל המדורים ברצף
איך גלגל ההיסטוריה מסתובב
יש חדש
חשיבותן של תכונות הנפש
נבואת בלעם
תקיפות מול ליצנות
המטרות נקבעו
הכנר והזיכרון
שליטה על העולם כולו
איך אומרים 'חסידות' ברוסית
מה טובו אוהליך

המשנה במסכת אבות מונה שלוש תכונות המאפיינות את תלמידי אברהם אבינו וכנגדן שלוש תכונות של תלמידי בלעם הרשע. תלמידיו של אברהם אבינו הם בעלי עין טובה, רוח נמוכה ונפש שפלה, ואילו תלמידיו של בלעם הרשע הם בעלי עין רעה, רוח גבוהה ונפש רחבה.

אחר-כך המשנה מוסיפה ואומרת שתלמידי אברהם אבינו "אוכלים בעולם הזה ונוחלין העולם הבא", ואילו "תלמידיו של בלעם יורשים גיהינום ויורדים לבאר שחת". המשנה מוסיפה ומביאה פסוק: "שנאמר ואתה אלוקים תורידם לבאר שחת, אנשי דמים ומרמה לא יחצו ימיהם, ואני אבטח בך".

לשם מה האריכות?

אריכות הלשון במשנה מעוררת תמיהה. המשנה הייתה יכולה לומר בקיצור "הווי מתלמידיו של אברהם אבינו", בדומה למאמר המשנה "הווי מתלמידיו של אהרון". מה עניינה של ההשוואה המפורטת בין תכונות התלמידים, ופירוט השכר והעונש הצפויים להם?

גם לא מובן לשם מה המשנה חותמת במילים "ואני אבטח בך". הלוא את המילים האלה אמר דוד המלך על עצמו, ולא כיוון אותן אל אותם "אנשי דמים ומרמה" המוזכרים קודם לכן; וכאן המשנה עוסקת בעונשם של תלמידי בלעם?!

תלמידיו של אברהם

אלא שיש הבדל מהותי בין המשנה "הווי מתלמידיו של אהרון" ובין משנתנו. במשנה הקוראת לנו להיות "מתלמידיו של אהרון" מדובר על דברים מעשיים: לאהוב שלום ולרדוף אחריו, לאהוב את הבריות ולקרבן לתורה. הואיל ומסכת אבות עוסקת ב'מילי דחסידותא', בהתנהגות טובה יוצאת דופן, אין היא צריכה להאריך בעניינים בסיסיים של מעשים הנובעים מאהבת ישראל. לכן המשנה שם מקצרת בלשונה.

אך המשנה המדברת על תלמידיו של אברהם אבינו אינה עוסקת בדברים מעשיים, אלא בתכונות נפש. כאן המשנה רואה צורך להרחיב, שכן האדם עלול לחשוב שהעיקר הוא המעשה בפועל ואין הכרח שגם תכונות הנפש יהיו טובות. זה חידושה של המשנה – לתכונות הנפש עצמן כוח רב. מי שיש בו שלוש התכונות הטובות האלה הוא כבר מתלמידיו של אברהם אבינו, אף שהדבר עדיין לא בא לידי ביטוי מעשי.

יהודי לא מפחד

כדי להדגיש את כוחן של התכונות הנפשיות האלה המשנה מוסיפה ומפרטת את השכר הצפוי לבעלי התכונות הטובות ועונשם של בעלי התכונות השליליות. אדם בעל תכונות טובות זוכה לשכר בעולם הזה ובעולם הבא, ואילו תכונות שליליות מביאות נזק. לכן המשנה מוסיפה את הפסוק "אנשי דמים ומרמה", לומר שדיי בעצם התכונה הרעה – עינו הרעה של בלעם, איש המרמה – כדי להמיט אסון.

מכיוון שבעצם קיומן של התכונות השליליות טמון כוח של פגיעה ונזק המשנה נחתמת בתפילת דוד המלך "ואני אבטח בך". אף שהתכונות הרעות של תלמידי בלעם הרשע עלולות להזיק, בכל-זאת "אני אבטח בך". הכול בא מהקב"ה, ולכן איננו יראים מבשר ודם.

(תורת מנחם תשמ"ו, כרך ד, עמ' 55)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)