חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:29 זריחה: 6:34 ט' בתשרי התשפ"א, 27/9/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

החוט הקושר את פסח לשבועות
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1536 - כל המדורים ברצף
שבועות זה לא גבינות
יש חדש
החוט הקושר את פסח לשבועות
חג השבועות
לא למכירה
כשהאור מאיר
התרדמה המכרעת
תורת 'עץ החיים'
שירת הנשמה בין העולמות
חג אחרי השבת

נהוג בשבתות הקיץ ללמוד פרק אחד מפרקי אבות. לפני הלימוד של כל פרק אומרים את המשנה: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא, שנאמר ועמך כולם צדיקים, לעולם יירשו ארץ, נצר מטעי, מעשה ידי להתפאר".

טעמים רבים ניתנו למנהג זה. אחד הטעמים גורס שמסכת אבות עוסקת בעבודת המידות ולכן זו הכנה ראויה למתן תורה. על היהודי לזכך את עצמו כדי להיות ראוי לקבלת התורה מחדש. בעומק יותר, לימוד מסכת אבות קושר את חג השבועות לחג הפסח ומביא לידי שלמות את החירות שזכינו בה ביציאת מצרים.

התעוררות מלמעלה

בשעת יציאת מצרים היו בני ישראל בשפל המדרגה מבחינה רוחנית. לא היו להם מצוות שבזכותן היו ראויים להיגאל, כפי שנאמר ביחזקאל "ואת ערום ועריה".

לצורך זה נתן הקב"ה לבני ישראל את מצוות מילה ומצוות קרבן פסח. ועם זה, קיום המצוות האלה לא היה שלם, שכן הן נכפו במידה מסוימת על העם. וכך המדרש כותב: "הרבה מהן לא היו מקבלים עליהם למול... וכיוון שעשה משה את הפסח, גזר הקב"ה לד' רוחות העולם... הלכו ונדבקו באותו הפסח... והיה ריחו מהלך...". בני ישראל ביקשו לאכול מן הפסח, ומשה הִתנה זאת בקיום מצוות מילה, ואז בני ישראל מלו את עצמם. מכאן שהמצוות הללו לא נעשו ביוזמתם אלא בהתעוררות מלמעלה.

זמן לתקן

אולם אי-אפשר לבוא לחג השבועות ריקם, בלי הכנה. ההכנה הזאת נעשית על-ידי לימוד פרקי אבות. זה לימוד שעוסק במידות טובות ובדרכים שהתורה נקנית בהן. עניינה של מסכת אבות מזכיר את ספירת העומר, שאף היא עוסקת בעבודה על מידות האדם, כאשר כל יום מימי הספירה מכוּון כנגד מידה אחרת.

ההכנה למתן תורה על-ידי ספירת העומר ומסכת אבות מתחילה מיד אחרי חג הפסח, שבו התרחשה ההתגלות הגדולה של הקב"ה לעם ישראל – "נגלה עליהם מלך מלכי המלכים". מכאן והלאה נדרשת עבודה עצמאית של כל יהודי ויהודי, עד שזו נשלמת בחג השבועות.

כל יהודי ראוי

אמירת המשנה "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא" נועדה ליישב שאלה כללית על מתן תורה: כיצד יכול בן אנוש, בשר ודם, לקבל את התורה הקדושה, חכמתו של הקב"ה? הלוא התורה היא נצחית ואילו האדם בן חלוף. התורה גם לא נועדה לצדיקים בלבד, אלא לכל יהודי ויהודי, כנאמר במדרש שאילו היה חסר יהודי אחד משישים ריבוא בני ישראל – לא הייתה התורה ניתנת לכל העם.

באה המשנה ואומרת: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא". אף שבני ישראל שונים זה מזה, וייתכן שיש יהודים שהתנהגותם אינה כנדרש, המשותף להם הוא שלכולם חלק לעולם הבא. גם התורה היא נחלת כלל ישראל, בלי הבט על רמתו הרוחנית של כל יהודי.

(רשימת פריז, קיץ תש"ז)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)