חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:36 זריחה: 6:25 י"ד בכסליו התשפ"א, 30/11/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

עמידה לכבוד מצווה
פינת ההלכה ומנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1534 - כל המדורים ברצף
חיבוק חם ותמרורי אזהרה
יש חדש
מה ערכו של זקן?
תוכחה
מי יברח
החלטה נחושה
נס בפרדס
שלוש דרגות של ידיעה
"הציצית הצילה את חיי"
עמידה לכבוד מצווה

שאלה: האם חובה לעמוד לכבודם של מקיימי מצווה?

תשובה: במשנה נאמר שכאשר מביאי הביכורים באו לירושלים "כל בעלי אומנויות שבירושלים עומדים מפניהם ושואלים בשלומם". בתלמוד הבבלי רצו ללמוד מזה ש"חביבה מצווה בשעתה", שהרי לפניהם עומדים ואילו לפני חכמים אין עומדים (כדי שלא לבטל את העם ממלאכתו), ודחו זאת בהסבר שהדבר נעשה רק כדי שמביאי הביכורים לא יימנעו מלבוא בעתיד.

בירושלמי הסבירו שעומדים לפני מביאי הביכורים מכיוון שזה קורה לעיתים רחוקות.  הרמב"ם בפירוש המשנה נימק שעושים זאת מפני שמדובר בכבוד ציבור. עם זה, בירושלמי הסיקו שיש לכבד עושי מצווה בקימה. הדוגמה שהובאה שם היא קימה לפני מלווי המת. רבי עובדיה מברטנורה הוסיף שעומדים גם לפני נושאי התינוק בברית מילה.

בספר ההלכה של הרמב"ם לא נזכר עניין זה, אבל בטור ובשולחן ערוך הוא מובא. אדמו"ר הזקן כותב בספר התניא: "ולכן חייבו רז"ל לקום ולעמוד מפני כל עוסק במצווה, אף אם הוא בור ועם הארץ, והיינו מפני ה' השוכן ומתלבש בנפשו בשעה זו".

יש מקום לומר שלא נהגו לעמוד לפני כל אדם המתעטף בטלית ומניח תפילין בבית הכנסת, כי אין לדבר סוף ואי-אפשר לעמוד בזה, או מפני שבית הכנסת הוא מקומן הקבוע של הטלית והתפילין, ולכן אין עניין מיוחד לכבד זאת בכל פעם. אבל לפי נימוק זה נראה שכאשר אדם מניח תפילין במקום שאינו בית כנסת יש לעמוד לפניו.

מקורות: ביכורים פ"ג מ"ג, ירושלמי ורע"ב. קידושין לג,א. ספר חסידים (מרגליות) סי' תקפ. תתקל. טור ושו"ע יו"ד סי' שסא ס"ד, וט"ז שם. תניא ח"א פמ"ו (סו,א). תודה לרב לוי-יצחק הלפרין, ירושלים.


   

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)