חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:12 זריחה: 6:37 ג' בשבט התש"פ, 29/1/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ונהגת בזהירות
חיים יהודיים

 

קנטרוביץ': מתאם בין הלכות לחוקי התעבורה

מדי שבוע בשבוע אנחנו שומעים את סיכום הקטל בדרכים. חמישה, שבעה או עשרה בני-אדם. מאות פצועים, עשרות מהם פצועים קשה. אנחנו פולטים אנחה וממשיכים הלאה. כביכול מה אפשר לעשות? תאונות-דרכים הן כמו מזג-אוויר – הכול מדברים עליו אך אין איש עושה דבר לשנותו.

אבי קנטרוביץ', מ'נהיגה כהלכה', מתקומם: יש מה לעשות! הקטל בדרכים משול בעיניו לסוג של מגפה. כשם שלמגפות יש עונות קבועות של התפרצות, כך בקיץ נוסק גרף התאונות מעלה. הסיבות: הרבה יותר ילדים משוטטים בחוצות והרבה יותר צעירים - ובהם לא-מעט בני-ישיבות - אוחזים בהגה. אבל יש עוד סיבה להשוואה בין תאונות-הדרכים למחלה - היכולת להתחסן מראש ולהימנע מחשיפה למצבי סיכון.

המפתח: חינוך

"נדרשת מאיתנו פעולה שהיא חינוכית ביסודה", אומר קנטרוביץ'. "הכרת המוגבלות שלנו כבני-אדם; העמקת המודעות למשמעותה של פעולה עלינו ועל הסביבה; אימון מוקדם בשליטה עצמית ובבניית מערכת תגובות נכונה בעת לחץ".

כשקנטרוביץ' (55), תושב רעננה, מדבר על חינוך, הוא מדבר על תחום שבו עסק רוב שנות חייו. שלושים וחמש שנה פעל בשדה החינוך התורני. הוא ניהל את כפר-הנוער הדתי, את קריית יעקב הרצוג בכפר-סבא ואת הישיבה התיכונית בעיר מגוריו. לפני כארבע שנים עשה הסבה לסוגיית הזהירות בדרכים.

תגובה ל'פתאום'

תחילה שימש המנחה המחוזי של תל-אביב בנושא הזהירות בדרכים, לכל בתי-הספר העל-יסודיים. בעת האחרונה הוא מריץ ברחבי הארץ קורס שנקרא 'נהיגה כהלכה'. במוקד הקורס - פעילות קבוצתית עם סימולטור, הממחיש נסיעה על הכביש, ובכלל זה מצבי-חירום. ה'נהג' הנבחר יושב מול מרקע, שעליו מוקרנת תנועת כלי-רכב דו-כיוונית. הוא אוחז הגה ומדווש ברגליו, כמו במכונית אמיתית. כל אלה יוצרים הדמיה מוחשית של נהיגה. ה'נוסעים' מאחור משיאים עצות, מעודדים, מזהירים ויוצרים אפקט של לחץ סביבתי על ה'נהג'.

"מילת-המפתח בתאונות-דרכים היא - 'פתאום'. 'פתאום המכונית סטתה...', 'פתאום הילד קפץ לכביש...'. הרעיון הוא להביא בחשבון מראש את כל ה'פתאומים' האלה וללמוד כיצד להגיב עליהם נכון", מסביר קנטרוביץ'. "שום מורה לנהיגה אינו מלמד את תלמידיו כיצד לנהוג כאשר רכב במסלול הנגדי סוטה שמאלה לקראת תאונה חזיתית. שום מורה גם אינו מלמד כיצד יש להגיב כאשר מזהים מכשול על הכביש. זה תפקידו של הקורס שלנו".

בין ההלכה לחוק

בחומר-העזר שבו קנטרוביץ' משתמש כלולות השוואות מעניינות בין פסקאות במשנה, בגמרא, ברמב"ם ובספרות השו"ת לחוקי התעבורה. הנה, לדוגמה, ציטוט משו"ת הרא"ש: "הרוכב על סוס, אין לו רשות לרוץ במקום שיש בני-אדם רוכבים או הולכים, שמא לא יוכל לעמוד כשירצה בכך. ואם רץ והזיק, פושע הוא". וזה לשון חוק תעבורה מספר 51: "לא ינהג אדם רכב אלא במהירות סבירה, בהתחשב בכל הנסיבות ובתנאי הדרך והתנועה בה, באופן שיקיים בידו את השליטה המוחלטת ברכב".

"אף-על-פי שאנו מצווים על 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם', יהודים שומרי מצוות מתרשמים לפעמים יותר מפסקי-הלכה, וההקבלה בין אלה לאלה מעצימה את הפנמת המסר", אומר קנטרוביץ'.


 
 
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)