חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שואלים את הרב

השאלות הנפוצות והתשובות עליהן ליום הכיפורים, מרבני אתר חב"ד.
עוד בנושא זה
זמני כניסת וצאת צום יום הכיפורים
יום הכיפורים - סדר יום
מנהגי חב"ד לשבוע יום הכיפורים
מנהגי חב"ד לשבוע יום-הכיפורים - יום חמישי
מה אסור ב'יום הכיפורים'?
מנהג הכפרות
שואלים את הרב
תפילת כפרות | פדיון כפרות
מנהגי חב"ד לערב יום הכיפורים - ערב שבת
מנהגי חב"ד ליום הכיפורים - בשבת

שאלה: מאילו סיבות מותר להימנע מצום ביום-הכיפורים?

תשובה: כל מי שיש סכנה לחייו, או רק חשש סכנה, אם יצום או אם ימשיך לצום - חייב להימנע מצום. כדי לקבוע זאת, דרושה חוות-דעת של רופא. אגב, הרופא אינו חייב להיות יהודי.

כאשר קביעת הרופא אמנם עומדת באמות-המידה ההלכתיות (זאת יקבע רב פוסק- הלכה), לא זו בלבד שמותר להימנע מלצום, אלא חייבים לעשות זאת, מכיוון שמצוות פיקוח-נפש גדולה ממצוות הצום ביום-הכיפורים. אך אם ההליכה לבית- הכנסת היא זו שגורמת את הצורך לאכול או לשתות - יש לוותר על ההליכה לבית- הכנסת, כי מצוות הצום גדולה יותר.

אם אין בנמצא רופא, מספיקה חוות-דעתו של יהודי המכיר בחשיבות היום, שלפיה האדם שעליו מדובר אינו יכול להמשיך לצום, מבלי לסכן את חייו. מספיקה גם חוות-דעת של רוב הסובבים את אותו אדם. מי שמחמיר בעניין זה, מוגדר מבחינה הלכתית "כשופך דמים".

חשוב לזכור, שמצוות הצום לא נתבטלה עקב אכילה או שתייה במהלכו, וגם מי שנאלץ לאכול ולשתות, ישתדל לעשות זאת בצורה ההכרחית ביותר. אין היתר לאכול אם אפשר להסתפק בשתייה. רצוי שהחולה יאכל וישתה 'פחות מכשיעור'. כלומר: יש מידה מוגדרת של אוכל ושתייה שמהווה הפרת-צום בצורתה החמורה, ולכן אם אפשר, טוב לאכול ולשתות פחות מזה. השיעור הוא - עד 30 סמ"ק מזון ב-9 דקות ו-40 סמ"ק משקה בבת-אחת, ולכן אם אפשר, ראוי לאכול פחות מכשיעור זה, להמתין 9 דקות, לאכול עוד קצת ושוב להמתין 9 דקות, וחוזר חלילה (השיעור נמדד למזון לחוד ולמשקה לחוד ואין הם מצטרפים יחדיו).

יולדת, מרגע שהחלו צירי הלידה שלה - לא תצום. כך גם אם ילדה אחרי השקיעה של ז' בתשרי. נקווה שזו תהיה הסיבה היחידה לפטור מצום.

שאלה: מה יעשו אלה שצריכים ליטול תרופות?

תשובה: כשיש צורך גדול ליטול תרופה - כגון מי שסובל ממיגרנה קשה, שנוטל גלולה למניעת התקפים, או הסובל כאבים קשים וכדומה - יש ליטול את הגלולה בלי מים. לשתות מים עם הגלולה רשאי רק חולה מסוכן שאינו יכול אחרת.

שאלה: מה יעשה מי שנזכר לאחר יום-הכיפורים, שלא ביקש את סליחתו של אדם שנפגע ממנו?

תשובה: יזדרז לבקש את סליחתו בהקדם האפשרי. נכון שמשתדלים במיוחד לבקש סליחה לפני יום-הכיפורים, אבל החובה לפייס את הזולת חלה כל השנה.

שאלה: האם ילדים צריכים לצום?

תשובה: מצוות צום יום-הכיפורים חלה על כל יהודי, גבר ואשה, מגיל בר- מצווה ובת- מצווה. בנים שמלאו להם שתים-עשרה ובנות שמלאו להן אחת-עשרה נוהגים לצום, כדי להתרגל למצוות הצום כשיהיו חייבים בה. ילדים מתחת לגיל תשע אינם צריכים לצום כלל. ילדים מבוגרים יותר יאחרו את שעת הארוחה.

שאלה: כיצד צריך לפייס אנשים לפני יום-הכיפורים?

תשובה: יום-הכיפורים אינו מכפר על עבירות שבין אדם לחברו, ולכן צריך לבקש סליחה ממי שנפגע על יידינו, לפני שנוכל לבקש מחילה גמורה מהקב"ה ביום- הכיפורים. סכסוכים כספיים יש לפתור בבוררות או בדין-תורה. כאשר אדם פגע בחברו - עליו לבקש את סליחתו, בצורה נאותה, מקובלת ומכובדת, והנפגע מצווה שלא להיות אכזרי אלא לסלוח מיד. אם הוא מסרב בכל-זאת - צריך הפוגע להוסיף ולבקש מחילה, עד שלוש פעמים. במיוחד צריכים בנים ובנות לבקש את סליחת הוריהם ותלמידים את סליחת מוריהם, וכן בני-זוג זה מזה - שמא לא נזהרו בכבודם כראוי.

שאלה: - מהי ברכת הבנים / ברכת הילדים?

תשובה: ראש המשפחה נוהג לברך את ילדיו, לפני שהולכים לבית-הכנסת לתפילת 'כל-נדרי'. הוא מניח את ידיו על כל אחד מהם, בתורו, ומברכם. הרבי מליובאוויטש היה נוהג לברך את תלמידיו בברכת כהנים, החל מ:"וידבר ה' וגו'", יברכך ה' וישמרך וגו'", "ושמו את שמי וגו'".

בקיצור שלחן ערוך (קל"א, טז) מובא שהמנהג ששני ההורים מברכים את הילדים בנוסח "ישימך אלקים כאפרים וכמנשה. יברכך ה' וישמרך, יאר ה' פניו אליך ויחונך, ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום". 

יש שייחדו נוסח מיוחד לפתיחת הברכה לבנות: "ישימך אלוקים כשרה, רבקה, רחל ולאה" ואחר כך ברכת הכהנים כנ"ל.

ויש שהוסיפו אחרי ברכת הכהנים ברכות נוספת לילדיהם, על יסוד האמור בהלכה הנ"ל, שכל אחד מוסיף כפי צחות לשונו, בנוסף, או במקום, נוסח תפילת "יהי רצון" (שם).

בהתאם לכך הוסיפו לברכה: "ושה' ישפיע עליך שפע ברכה והצלחה בכל מעשה ידיך, ויכתוב ויחתום אותך לחיים טובים וארוכים, בתוך כל הצדיקים ובתוך כל ישראל. אמן".

שאלות ותשובות נוספות


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)