חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ט"ו בשבט - היום הקובע ל'מעשר' פירות

פירות-האילן שחנטו אחרי ט"ו בשבט זה שייכים לשנה זו, לענין המעשרות, ואלה שחנטו שייכים לשנה הקודמת. דיני המעשרות חלים רק על פירות ארץ-ישראל.
מאמרים נוספים בנושא
מנהגי ט"ו בשבט - ראש-השנה לאילן
האדם והעץ
האמנם האדם - כעץ השדה הוא?
ט"ו בשבט וקירוב לבבות
מדרשים לט"ו בשבט - ראש-השנה לאילנות
ט"ו בשבט - היום הקובע ל'מעשר' פירות

ט"ו בשבט הוא היום הקובע את שנת ה'מעשר' בפירות העץ, לעומת א' בתשרי שהוא היום הקובע לשנת המעשר בירקות. דיני המעשרות חלים רק על ירקות ופירות ארץ-ישראל.

הסיבה להבדל בין ירקות לפירות העץ היא, כפי שמסביר זאת רש"י "שכבר עבר רוב ימות הגשמים, שהוא זמן רביעה, ועלה השרף באילנות ונמצאו הפירות חונטים מעתה".

לפי הרמב"ם חנטה היא 'הבאת שליש' ולפי ה'תוספות' חנטה כפשוטה – נפילת הפרח והופעת הפרי. לפיכך, פירות-האילן שחנטו אחרי ט"ו בשבט זה שייכים לשנה זו, לענין המעשרות, ואלה שחנטו שייכים לשנה הקודמת.

לא ניתן להפריש תרו"מ מפירות שנה אחת על פירות שנה אחרת. בלימון, שנותן פרי כל השנה, ובפירות העשויים להביא שליש סמוך מאוד לט"ו בשבט, כגון שסק, יש להיזהר מתערובת (בין המעשר שנוטלים מפירות שנה קודמת לפירות שנה זו). אם אירעה תערובת, ראה בספר 'משפטי ארץ – תרו"מ' (בהוצאת בימ"ד גבוה להלכה בהתישבות, תשנ"ח) פ"ח ס"ז-ח, ובקונטרס 'הפרשת תרו"מ במערכת הציבורית' (בהוצאת מכון התורה והארץ, תשנ"ב) עמ' 138 (בפרי-האדמה הולכים לפי תאריך הלקיטה, ור"ה שלהם היה ב-א' בתשרי).


 

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)