חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

יתרון האשה על הגבר


מאמרים נוספים
תפקיד האשה היהודיה
הבית היהודי והאשה היהודיה
האשה ומצוות התורה
חבישת פאה נכרית לנשים נשואות
שוויון זכויות לנשים
התנועה לשחרור האשה
יתרון האשה על הגבר
להשפיע על הבעל
הילד הולך אחר אמו

אנו רואים במוחש שאשה אינה זקוקה כל כך לזירוז על עניני יהדות כמו הגבר. בחסידות מבואר שהסיבה לכך היא, שכן אצל האשה, מצד טבעה, מאירה יותר האמונה בה' (ויש לה יותר יראת ה') מאשר אצל הגבר, וזה משפיע על המעשה בפועל.

לפי זה ניתן להסביר את העובדה שרק האיש מצווה על פריה ורביה, ולא האשה (רמב"ם הלכות אישות פט"ו ה"ב). שכן אם הגבר לא היה מצווה על מצוה זו אין וודאות שהיה עוסק בה מצד טבעו ותכונתו; ואילו האשה אינה לציווי על כך, כי היא מרגישה ששליחותה היא להיות עקרת הבית ולהעמיד דורות של יהודים (ולהבטיח בכך את המשכיותו של עם ישראל), ולכן היא עושה זאת .

וכמבואר בספרים שמטעם זה נצטווה משה לפני מתן תורה (יתרו יט, ג, וברש"י) לדבר לנשים בלשון רכה ולגברים "דברים הקשין כגידין": לאשה מספיקה גם אמירה רכה כדי שתהיה מוכנה לקבלת התורה.

(אין לומר שאשה פטורה מפריה ורביה משום שזה לא חלק מתפקידה (כשם שהיא פטורה ממצות עשה שהזמן גרמא, שאחד הטעמים לכך הוא משום שעבודה לבעלה ואחריותה לניהול הבית) - שהרי אדרבה: (א) קיום הציווי של האיש תלוי באשה דוקא. (ב) עיקר ההולדה נעשה על ידי האשה דוקא, והיא נקראת עקרת ).

(משיחת ש"פ ויקהל תשמ"א - לקו"ש כו עמ' 267)

האמונה מאירה

בלב כל יהודי מושרש אמונה טהורה בהקב"ה, אמונה איתנה שאינה נפגעת מקושיות נסיונות וכדומה, אך לעתים הוא מתערפל וכוח השפעתו אינו ניכר.

בפרט זה יתרון לאשה, שיש לה כח מיוחד לא לתת לרגש האמונה להעלם, שלא יפגע לא רגש האמונה עצמו חלילה ואף לא את כוח השפעתו.

רגש זה טבוע מלידה בלב נשי ובנות ישראל בכל הזמנים ובכל המקומות: לא רק רגש האמונה נמצא אצלן במלוא התוקף, הוא בא גם לידי ביטוי בכל פעולותיהן. אין הן מתחשבות בטענות ובהפרעות מצד אלה שאין ההנהגה היהודית הקדושה מוצאת חן בעיניהם או לועגים לה, והולכות איתנות בכוח האמונה המורה ומאירה את דרך החיים.

(משיחת ר"ח תמוז תשל"א - לקו"ש ח עמ' 316)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)