חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

האשה ומצוות התורה


מאמרים נוספים
תפקיד האשה היהודיה
הבית היהודי והאשה היהודיה
האשה ומצוות התורה
חבישת פאה נכרית לנשים נשואות
שוויון זכויות לנשים
התנועה לשחרור האשה
יתרון האשה על הגבר
להשפיע על הבעל
הילד הולך אחר אמו

האשה פטורה ממצוות מסויימות

האם אין העובדה שאשה פטורה ממצות עשה שהזמן גרמא מראה על נחיתותה לעומת הגבר?

לכל דבר בעולם יש לו התפקיד והמטרה שלו. המוח והלב הנם האברים החיוניים ביותר בגוף - האם הגיוני לומר שהמוח נחות לגבי הלב, בגלל שאין לו מעלת הרגש, או שהמוח עדיף בגלל שללב אין כח ההגיון? בודאי שלא. קיומו של כל אבר תלוי בזה שהוא מתפקד .

הוא הדין לאיש ואשה - לכל אחד יש תפקיד מיוחד. תפקידה של האשה הוא להיות אמא ולגדל את הילדים, כשהם זקוקים ביותר לאמא. לכן פטרה הקב"ה מחובות מסויימות, שהטיל על הגבר. אולם חובתה של האשה - להיות עקרת הבית וליצור בו אוירה יהודית - אינו פחות חשוב מזה של האיש. כך, שפוטרה ממצוות מסויימות בגלל החשיבות והעדיפות של תפקידה (לא בגלל נחיתותו), כדי שמצוות אלו לא יפריעו לה ממילוי תפקיד מיוחד זה.

(ממכתב כ"ק אדמו"ר שליט"א - נדפס ברעיון השבוע ג עמ' 33. תרגום מאנגלית)

פסולה לעדות ולדין

על פי ההלכה אשה פסולה לעדות ולדין. האין זה מראה על נחיתותה?

לאשה יש מדה יתירה של רגש, שכן הטיפול בתינוק ובילד דורש אהבה, סבלנות ורכות במדה מיוחדת. ברם, מדה יתירה של רגש מהווה מכשול בענינים משפטיים, שבהם מוכרח להיות הגיון ושיפוט אובייקטיבי מוחלט. לכן, מכיון שהתורה על הרוב תדבר, ובדרך כלל האשה היא בעלת רגש יותר מאשר מהאיש, אין היא כשרה לדין וכדומה; אלו הועמסו על שכמו של הגבר, שהוא פחות רגשי ובידו להיות אובייקטיבי יותר.

ברור שאין כאן השלכה שלילית על האשה, וכמשל המוח והלב הנ"ל.

ברור שיש נשים שהן הגיוניות יותר מגברים, וכן גברים שהם רגשיים יותר מאשר נשים; אבל מובן, שכאשר התורה קובעת הלכה, היא מדברת על הרוב ועל המצוי, ולא על היוצא מן הכלל.

(ממכתב כ"ק אדמו"ר שליט"א - נדפס ברעיון השבוע ג עמ' 33. תרגום מאנגלית)

מניין של נשים

ישנם הדוגלים בקידום מעמדה של האשה, וכתוצאה מכך דורשים לאפשר לנשים לארגן מנין לתפלה, לעלות לתורה וכו'.

אין ספק שעליה לתורה הוא דבר נפלא ביותר, וכשמה כן היא, וכן עשיית מנין לתפלה ואמירת ברכו וקדושה. אך - אף על פי כן אומר הקב"ה שאין כל אלה מענינה של האשה, ושאין היא צריכה לעסוק בזה; ומאחר שכן - לה לעשות זאת.

ברור הדבר שהתנהגות בניגוד לרצון הבורא לא תביא לשום עליה, שהרי הקב"ה הוא שקבע את התנאים ואת הגדרים לעליה זו. ואם רוצות לזכות בעליה ובשלימות - הרי זה דוקא על ידי ש יעלו לתורה, ו יעשו מנין לעצמן.

כאשר תתבונן האשה בתוכן הענין תיווכח לדעת שהסיבה שהיא אינה עולה לתורה היא, משום שלה ניתנה שליחות מיוחדת, ועלייתה ושלימותה תלויות בהתמסרות למילוי שליחות זו.

(משיחת ו' תשרי תשמ"ה - על פי רשימת השומעים בלבד)

צניעות

כשבת ישראל מתלבשת לא לפי חוקי הצניעות, היא מצהירה לכל שהיא מרגישה שאין היא מסוגלת להרשים את הזולת עם חכמתה הצרופה, עם מדותיה התרומיות, ואפילו לא עם פניה; אין לה מנוס אלא לנסות להתבלט באמצעות לבישת בגדים לא צנועים...

יש לומר לנוער האמריקאי:

תנצלו את הנטיה למרידה נגד המימסד, נגד ההורים, לדחות מכל וכל כל רגש של בושה מזה שהנכם יהודים (רגש שהיה נפוץ מאד בין דור המהגרים). הפגינו את יהדותכם בגאון, בגלוי ובחיצוניות, על ידי גילויים חיצוניים המבטאים הזדהות עם היהדות, שביניהם - לבוש צנוע.

(משיחת כ"ק אדמו"ר שליט"א - על פי רשימת השומעים בלבד)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)