חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

כדי להיות "עם הספר" צריך ללמוד

אין עוד עם בעולם שמהותו מבוססת על קריאה ולימוד. קבלת התורה וההתחייבות לעסוק בה יומם ולילה הקנו לעם ישראל את התואר "עם הספר. יש לחזור להיות 'עם-הספר'!

מאמרים נוספים בנושא
מעמד הר-סיני כאירוע היסטורי מוכח
הקב"ה אינו צריך לעמוד למבחן שוב ושוב
התורה כאמת מוחלטת
התורה כבסיס כל הדתות
התורה כהוראות שימוש של ה'יצרן'
התורה אינה סופרמרקט של השקפות
לשם מה יש צורך בתורה שבעל-פה?
כדי להיות "עם הספר" צריך ללמוד
השכלה בסיסית של יהודי
על הפופולריות של תורת הנסתר

יש עצה אחת להיות "עם הספר" - ללמוד!

חז"ל אומרים, שהלילות נועדו ללימוד התורה. לשם מה יש לילה אם לא כדי לעסוק בתורה? ביום עובדים, וכשחוזרים הביתה, יש יותר אפשרות לפתוח ספר וללמוד.

היחס של האדם הפשוט אל הספר ואל הלימוד משקף, למעשה, את מהותו של העם. עם- ישראל כונה בעולם כולו 'עם הספר', משום שכל אחד מבני העם חש קירבה טבעית לעולם זה של ספר ולימוד. בהווייה היהודית של העבר, היה זה מראה טבעי לחלוטין, להיכנס בערב לבית- המדרש ולמצוא שם את כל בעלי המלאכה, הסוחרים ומכובדי העיר, יושבים ולומדים. זה עם גמרא, זה עם משנה, זה עם חומש, זה עם שולחן-ערוך, ומי שאינו יודע ללמוד - עם ספר תהילים.

שפה כמבחן

הזיקה הטבעית הזאת אל הספר, עשתה אותנו ל'עם-הספר'. האדם הפשוט מן הרחוב היה מלא וגדוש פסוקים, מאמרי חז"ל, מדרשים. שיחת החולין שלו היתה רווייה מטבעות לשון מן המקורות, וממילא היתה עשירה וערכית יותר. אווירה זו חינכה את הדור הצעיר לאהוב ספרים ולרצות ללמוד, וכך נבדל העם היהודי מהעמים שסביבם חי ורמתו הרוחנית היתה גבוהה מהם בכמה דרגות.

עם התמורות הרוחניות שעברו על עמנו, אבדה לחלקים רחבים מהעם הגישה הטבעית הזאת אל הספר. האזינו אף לדבריהם של נבחרי העם, אנשים משכילים ורמי-מעלה, ותשמעו שפה שטוחה, רדודה, נעדרת פתגמים ואמרות; שפה שפעם גם עגלון בשוק התבייש בה. אווירה זו משפיעה גם על אנשים יודעי-ספר להינזר מהשמעת פסוק או פתגם, כי רבים הסיכויים שהשומעים לא יבינו את משמעותו.

מי שנזקק להוכחה, יכול לראות אף בכך כמה הפסיד העם היהודי בהתנתקותו משורשיו וממקורותיו הנצחיים. די לנו בתוצאות מרות אלה כדי להבין את הצורך החיוני לחזור אל המורשת, לחזור אל התורה. עכשיו אנו מבינים בבירור, למה נאמר על דברי התורה "כי הם חיינו", שכן התורה ולימודה הם שהעניקו לנו את טעם החיים ואת הסגולות המיוחדות של העם היהודי.

הכול מלמדים

כיום עלינו לשנות את האווירה ואת הגישה, ודבר זה יכול להיעשות רק כאשר כל אלה שמאמינים בחשיבותה של התורה, יעשו בפועל למען החדרתה לכל שכבות העם. אי-אפשר כיום להסתפק באמצעים רגילים. צריך שכל מי שמסוגל לפתוח ספר ולהבין, ידאג ללמד גם אחרים.

בשנים האחרונות חל באמת שינוי לטובה. שיעורי תורה נעשו חלק מרכזי בנוף הארץ. בכל עיר יש מאות שיעורי-תורה בכל שבוע, שיעורים בכל מקצועות היהדות, לנשים ולגברים, למתחילים ולמתקדמים!

אבל אין די בכך. עדיין מצויים מאות אלפי יהודים שרוצים ללמוד ולטעום ממעיינות התורה. רואים את ההתעניינות שלהם, את השאלות שהם שואלים. חלקם אולי לא יילכו לבית- הכנסת לשיעור. אבל אם אתה תציע להם ללמוד פעם בשבוע בביתך או בביתם - הם יקפצו על המציאה. ואתה יכול, כי לעומת אחרים אתה תלמיד-חכם מופלג!

זה היום צו-השעה - ללמד תורה את כל העם ולחזור להיות 'עם-הספר'!


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)